Regler: Hvad betyder det nye bygningsreglement for processerne?

BR18 har vendt op og ned på kendte roller og processer i forhold til at søge byggetilladelser. Der er indført nye klassificeringer af byggerier og med dem også certificerede rådgivere, som skal overtage den tekniske byggesagsbehandling.

Bygherrerne skal derfor allerede på et tidligt tidspunkt undersøge, hvilken klasse et projekt vil lande i, og om det kræver en certificeret rådgiver til at køre processen. Den certificerede rådgiver skal hyres og betales af bygherren, men har et ret veldefineret ansvar for at sikre, at projektet lever op til myndighedskravene.

Der vil dog ikke være uden udfordringer at koordinere ansvar og roller mellem de traditionelle aktører og de nye rådgivere. Vil du høre mere om de nye rollefordelinger og processerne i BR18, så kontakt Bygherreforeningen, eller tilmeld dig et af vores kurser:

Tilmeld dig kursus

Aftaler: Hvordan har AB18 og ydelsesbeskrivelserne ændret processerne?

AB18 og de nye ydelsesbeskrivelser har ændret måden, man indgår aftaler på. Hvis du ikke allerede har stiftet bekendtskab med de nye regler og aftaler, kan du finde inspiration i Bygherreforeningens digitale AB18-guide, hvor du kan søge viden og værktøjer til at navigere i aftalesystemet.

Derudover kan du tilmelde dig et af de kommende kurser for at komme godt i gang.

Tilmeld dig kursus

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev