Blogindlæg skrevet af: Benedikte Erlykke, beboerkoordinator hos MT Højgaard
Når man renoverer nogens hjem, er det vigtigt at have for øje, at det… ja, er nogens hjem. Som projekterende og udførende i renoveringsprojekter glemmer vi måske nogle gange, at vores dagligdag er en form for ”undtagelsestilstand” for beboerne. Deres vaner og hverdagspraksisser skal pludselig ændres og tilpasses de arbejdsgange, renoveringen kræver. Som beboerkoordinator er det netop min opgave at formidle processen og dens betydning for beboernes dagligdag. En opgave, der vanskeliggøres af, at de fleste ikke bryder sig om forandringer – specielt, når det ikke er på deres præmisser.
…
1. Spørg beboerne hvordan deres bolig ”lever”
Vi har som udførende altid brugt meget energi på at formidle til beboerne, hvad der kommer til at ske i renoveringsprocessen. Men i virkeligheden er det mindst lige så vigtigt at bruge beboerne til at forstå, hvad der allerede er sket, før vi ankom. Beboerne har nemlig en helt unik indsigt i, hvordan boligerne lever. De ved hvor gulvet knirker, hvilke vinduer stearinlysene drypper ved, og hvor skabet ikke kan lukkes. Disse indsigter har stor værdi for både de projekterende og de udførende, når de skal planlægge og udføre deres arbejde og bør derfor også deles tidligt i processen.
2. Inddrag beboerne i hele processen
At inddrage beboerne giver ikke bare værdifulde indsigter i bebyggelsen, der skal renoveres – det er også med til at give dem et større ejerskab over renoveringsprojektet. Min erfaring siger mig, at jo større ejerskab, jo mere motiverede er de mod det samme mål. Det er derfor også vigtigt at forsøge at få plottet nogle ”beboermilepæle” ind i tidsplanen – selvom tiden ofte er knap. Milepælene kan nemlig give anledning til fælles fejring i bedste ’så langt så godt’-stil.
3. Informér. Informér. Informér.
De fleste mennesker føler sig utrygge, når de ved, at der vil ske ændringer, men ikke helt ved, hvordan de vil foregå. Det samme gælder naturligvis også beboere, der ved, at deres hjem skal renoveres, men ikke helt ved hvordan, og i hvilket omfang det kommer til at påvirke dem. Her er det min klare overbevisning, at information og inddragelse er svaret på deres frustrationer. Jeg har blandt andet rigtig gode erfaringer med at afholde opgangsmøder, hvor entreprenørens projektleder og bygherren også deltager. Her gennemgår vi lejlighed for lejlighed, hvad der skal pakkes ned, hvornår de forskellige ændringer skal finde sted, og vi åbner op for dialog og beboerspørgsmål. Det betyder, at Fru Hansen med den store sofa og det antikke vitrineskab ved præcis, hvordan hun skal forholde sig til renoveringen af sin lejlighed, og hun føler sig dermed tryg ved processen.
4. Tal i øjenhøjde
Beboerne er først og fremmest mennesker. De forsøger ikke at være besværlige og brokker sig ikke blot for at brokke sig. De kommer til mig, fordi de ikke forstår, hvorfor der kan ske ændringer hele processen igennem. Hvorfor det er vanskeligt at give en entydig besked. Hvorfor håndværkerne skal bruge fire uger på noget, der efter deres opfattelse tager to. Meget af det arbejde, de projekterende og udførende laver, er nemlig dét, jeg vil kalde ”usynligt” arbejde. Men hvordan skulle beboerne vide, at forarbejdet for det synlige arbejde er mindst lige så arbejdstungt, hvis ikke vi fortæller dem om processen?
5. Skab tryghed i forandringen
Det er ikke nogen overraskelse, at problematikkerne i forhold til beboerhåndtering ofte opstår, når kommunikationen glipper. I renoveringssager er der mange uforudsete begivenheder undervejs, og det oplever jeg især skaber et behov for løbende forventningsafstemning med beboerne. Det handler dog mindst lige så meget om, at bygherren, de projekterende og de udførende arbejder sammen om at levere fyldestgørende informationer til beboerne på de rigtige tidspunkter – og her er det vigtigt at holde sig for øje aldrig at love mere, end man kan holde. Først når alle involverede parter prioriterer og forstår beboerne, kan du skabe tryghed for beboerne i dit renoveringsprojekt.
Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.