Blog -

18/01/2017

6 måder at forbedre din kommunikation under et større renoveringsprojekt

Blogindlæg skrevet af: Rasmus Ebsen, Marketingkoordinator GenieBelt

Opstår der kommunikationsproblemer, så kan det have en påvirkning på forskellige områder. Det kan negativt påvirke tidsplanen, kvaliteten af slutresultatet, budgettet eller folks sikkerhed. Misforståelser kan opstå eks ved. en persons uklare håndskrift, sprogbarrierer eller ved mangelfulde tegninger og dokumenter. Samtidig kan en byggeplads være beriget med forskellige nationaliteter og kulturer, som kan skabe ny læring, men samtidig også føre til en række kommunikationsproblemer. Selv folk, der snakker det samme sprog, kan have problemer med at forstå hinanden på grund af eks. uforståeligt fagsprog.

I opstartsfasen kan det derfor være en god ide, at etablere en tværgående dialog, gensidig respekt og fælles forståelse for projektet, for forhindre at økonomien skrider og forsinkelser opstår. Her er den gode kommunikation vigtig, så her er en række råd som kan følges.

• Teknologi: Ved at anvende IT-redskaber til din projektstyring, så kan der lettere skabes et overblik og mulige forsinkelser kan forudses, men vigtigst af alt, så kan det bedre sikre at der bliver kommunikeret korrekt. Her eksisterer der apps på markedet, som kan give et live overblik over dit projekt, da alle medarbejdere løbende kan opdatere processen via smartphone eller en anden anordning, og der kan derfor holdes øje med om alt forløber som det skal.
  • Tilskynd feedback: Ligegyldig om der er tale om arkitekter, entreprenører eller bygningsarbejdere, så er alt feedback vigtig. Sørg for at den feedback, der gives, bliver forstået og fulgt op på.
  • Vær klar og koncis: Sørg for at være klar og koncis i din skriftlige kommunikation, undgå slang og hold tingene direkte og letlæselige.
  • Etabler klare kommunikationslinjer: Ved at have klare kommunikationslinjer for hvordan der kommunikeres, kan du nemmere undgå misforståelser og fejl.
  • Tosprogethed: Find ud af om et andet- eller tredjesprog er nødvendig, for bedre at sikre at kommunikationen ikke misforstås.
  • Hyr kvalificerede medarbejdere: Ved at udvælge kvalificerede entreprenører og arbejdere, så kan du gøre kommunikationen nemmere og effektiv for hele teamet.

Ved at have fokus på ovenstående punkter, kan du forsøge at undgå nogle af de mest almindelige fejl som opstår grundet dårlig kommunikation. Når du har et team, som formår at udveksle ideer og tanker på en klar og effektiv måde, så får det hele projektet til at forløbe mere problemfrit. Det kan være med til at forbedre produktiviteten og i sidste ende gøre et byggeri billigere.

Hvis du vil have flere råd, så kan du se nærmere her.

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev