Hvad er i fokus?
Bestemmelserne om ændringer er væsentligt udbygget i AB 18. Bestemmelserne står i § 22 om bygherrens anvisninger, § 23 om ændringer i arbejdet, § 24 om merbetaling og besparelse § 25 om pris, tid og sikkerhed efter en ændring, § 26 om hindringer og i § 39 om entreprenørens ret til tidsfristforlængelse). Det er nyt, at der i AB er bestemmelser, der indeholder formkrav til håndtering af ændringer i arbejdet samt til mere detaljerede regler omkring prisfastsættelse af ændringsarbejder.
Med AB 92 har man ofte set, at en anvisning fra en bygherre (eller dennes rådgiver) er blevet opfattet som en ændringsordre af en entreprenør med efterfølgende tvist til følge, fordi parterne ikke har fået afstemt forventninger. Med den nye praksis indskærpes det, at såfremt en entreprenør opfatter en anvisning (efter § 22) som en ændringsordre (efter § 23), skal han snarest muligt meddele dette.
Hvis en entreprenør kræver ændring af aftalen, skal dette håndteres som i § 25 stk. 1, hvor der stilles krav om skriftlig meddelelse snarest muligt, såfremt man opfatter en anvisning som en ændring. Det er samtidig vigtigt at understrege, at entreprenøren ikke har pligt til at spørge, men at denne kan meddele, at arbejdet anses for en ændring af aftalen.
Entreprenøren har imidlertid mulighed for at forespørge bygherren, om denne opfatter et nærmere bestemt arbejde som en ændring – og er samtidig ikke forpligtet til at igangsætte arbejdet førend bygherren har svaret på forespørgslen (§ 25 stk. 2). Her skal bygherren være særligt opmærksom på at sikre en organisation, der kan håndtere forespørgslen hurtigt.
Entreprenøren kan også meddele bygherren, at denne anser et nærmere bestemt arbejde som en ændring (§ 22 stk. 3). I denne situation skal bygherreorganisationen ligeledes sørge for at forholde sig til meddelelsen samt sikre, at den bliver registreret i ændringsloggen.
Afviser bygherren, at der er tale om en ændring, vil beslutning om ikke at udføre arbejdet være entreprenørens standpunktsrisiko. Bestemmelsen kan på den anden side anvendes af bygherren til afklaring af, hvorvidt entreprenøren vurderer, at ændring i arbejdet skal afspejle sig i en ændring i aftalen (pris, tid og sikkerhed).
Krav om ændringer skal ligeledes løbende afvises eller accepteres (§ 25 stk. 3). Ved afvisning påhviler det endvidere parterne at begrunde dette.
Særligt om ABR
Bestemmelserne om ændringer er væsentligt udbygget i ABR. Bestemmelserne står i § 18 om ændringer i opgaven, § 19 om merbetaling og besparelse, §§ 20-21 om pris og tid efter en ændring og i § 38 om rådgivers ret til tidsfristforlængelse. Det er nyt, at der i ABR er bestemmelser der indeholder formkrav til håndtering af ændringer i projekteringen.