Hvad skal du bruge?
Det er vigtigt, at der er klarhed over, hvad der er aftalt i forhold til tid og pris og andre for bygherren særlige vigtige parametre fx:
- Nøglepersoner, herunder vedr. konfliktløsning
- Underentreprenører, herunder evt. tekniske rådgivere
- Processer for projektgennemgang
- Førgennemgang
- Frister og dagbøder, herunder mellemterminer
- Kvalitetssikring og tilsyn
- Fuldmagter
- Liste over de forbehold fra entreprenøren, som accepteres af bygherren
Bygherren bør sikre, at særlige vigtige parametre fremgår tydeligt og er lette at finde både for bygherre og entreprenør. Derfor bør bygherren overveje at lade pris og vigtige tidsfrister samt andre vigtige parametre fremgå af entrepriseaftalen/blanketten, hvilket vil betyde, at aftalen i nogle tilfælde kan blive mere udførlig end hidtil.
Frem for at vigtige kontraktoplysninger er gemt blandt oplysninger, som kun er relevante for selve udbuddet, bør bygherren flytte disse til entrepriseaftalen, når der indgås kontrakt med entreprenøren, således at entrepriseaftalen bliver et arbejdsredskab, der hurtigt kan danne overblik over, hvad der er aftalt mellem entreprenør og bygherre.
I forhold til aftaledokumenternes rangorden bør bygherren sikre sig at entreprenørens tilbud er i overensstemmelse med udbudsmaterialet. Væsentlige fravigelser vil, hvis opgaven er udbudt efter udbudsreglerne, skulle håndteres i overensstemmelse med reglerne i tilbuds- og udbudsloven. I forhold til reglerne i AB-systemet vil selv små ændringer i udbudsmaterialet skulle klarlægges inden kontraktindgåelse.
Det kan være en mulighed for bygherren at anvende et særligt felt til angivelse af entreprenørens forbehold i udbuds-/tilbudsskematikken, for bedre at kunne styre disse. Det kan fx være i form af et fortrykt skema, som med tekstanvisninger forhåndsdefinerer, at entreprenøren skal referere præcist til de konkrete krav eller betingelser, som der tages forbehold overfor, og angive udtrykkeligt, hvad der skal gælde i stedet.
Bygherren kan i nogle tilfælde have en interesse i at fastlægge en anden rangorden af aftaledokumenterne end den, AB § 6, stk. 3 angiver. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at dette er en mulighed, selvom det ikke kommer til udtryk i selve AB-bestemmelsen.
Iht. ABR kan yderligere forhold som fx budgetansvar, myndighedsbehandling, entreprenørprojektering samt fuldmagter og afholdelse af byggemøder være afgørende at fastlægge i aftaleformularen.