Entreprise/rådgiveraftale

Hvordan laver jeg en aftale?

Hvad er i fokus?

§ 6 om entrepriseaftalen i AB har fået en ny formulering og indeholder også to nye bestemmelser. Den skal ses i sammenhæng med §§ 4-5 om udbud og tilbud.

AB § 6 stk. 1 er omformuleret, men indholdet svarer til den tidligere AB 92 § 4, stk. 1 pkt.

I § 6, stk. 2 defineres begrebet hovedtidsplan, som jf. § 4 skal indgå som en del af udbudsmaterialet. Der refereres til hovedtidsplanen igennem AB 18, og det er derfor et vigtigt dokument for bygherren.

Endelig indeholder § 6 i stk. 3 som noget nyt en rangorden af aftaledokumenter, som gælder, hvis ikke andet følger af almindelige fortolkningsprincipper (eller parterne har aftalt andet, jf. AB-bemærkningerne). Princippet er kronologisk. Det er værd at bemærke, at fordi rangfølgen er kronologisk, vil entreprenørens tilbud rangere over udbudsmaterialet. Derfor skal bygherren være særligt opmærksom på fravigelser i entreprenørens tilbud.

Bemærk i den forbindelse, at det i § 5 stk. 3 er angivet, at entreprenørens forbehold for eller fravigelser fra udbudsbetingelserne skal fremgå klart og samlet af tilbuddet. Offentlige bygherrer skal være særligt opmærksomme på de udbudsretlige forhold vedr. fravigelser, som ikke opdages.

I ABR § 4 stk. 4 fremgår det, at der skal angives samlet økonomisk ramme inkl. budgetforudsætninger, samt frist for udarbejdelse af ydelsesplan og sluttidspunkt for det bygge- og anlægsarbejde, som projekteres.

Hvorfor er det vigtigt?

Både hvor en entrepriseaftale indgås på baggrund af et udbud gennemført af bygherre, som entreprenøren giver tilbud på, eller på baggrund af et tilbud fra entreprenør uden forudgående udbud, er det vigtigt at få formaliseret aftalen, ligesom det er vigtigt at få formaliseret efterfølgende ændringer.

Det er som hovedregel vigtigt for bygherren, hvornår denne kan tage byggeriet/anlægget i brug. Derfor har det været vigtigt for Bygherreforeningen, at der med det nye AB kom øget fokus på tidsstyringen.

Hovedtidsplanen har derfor en tæt sammenhæng med selve entrepriseaftalen, og bygherren bør overveje, om ikke start og sluttidspunkt for arbejdet samt bodsbehæftede tidsfrister bør fremgå af selve entrepriseaftale-dokumentet.

Tilsvarende er der i ABR øget fokus på ydelsesplanen samt faseforløb og faseleveringer.

Hvad skal du bruge?

Det er vigtigt, at der er klarhed over, hvad der er aftalt i forhold til tid og pris og andre for bygherren særlige vigtige parametre fx:

  • Nøglepersoner, herunder vedr. konfliktløsning
  • Underentreprenører, herunder evt. tekniske rådgivere
  • Processer for projektgennemgang
  • Førgennemgang
  • Frister og dagbøder, herunder mellemterminer
  • Kvalitetssikring og tilsyn
  • Fuldmagter
  • Liste over de forbehold fra entreprenøren, som accepteres af bygherren

Bygherren bør sikre, at særlige vigtige parametre fremgår tydeligt og er lette at finde både for bygherre og entreprenør. Derfor bør bygherren overveje at lade pris og vigtige tidsfrister samt andre vigtige parametre fremgå af entrepriseaftalen/blanketten, hvilket vil betyde, at aftalen i nogle tilfælde kan blive mere udførlig end hidtil.

Frem for at vigtige kontraktoplysninger er gemt blandt oplysninger, som kun er relevante for selve udbuddet, bør bygherren flytte disse til entrepriseaftalen, når der indgås kontrakt med entreprenøren, således at entrepriseaftalen bliver et arbejdsredskab, der hurtigt kan danne overblik over, hvad der er aftalt mellem entreprenør og bygherre.

I forhold til aftaledokumenternes rangorden bør bygherren sikre sig at entreprenørens tilbud er i overensstemmelse med udbudsmaterialet. Væsentlige fravigelser vil, hvis opgaven er udbudt efter udbudsreglerne, skulle håndteres i overensstemmelse med reglerne i tilbuds- og udbudsloven. I forhold til reglerne i AB-systemet vil selv små ændringer i udbudsmaterialet skulle klarlægges inden kontraktindgåelse.

Det kan være en mulighed for bygherren at anvende et særligt felt til angivelse af entreprenørens forbehold i udbuds-/tilbudsskematikken, for bedre at kunne styre disse. Det kan fx være i form af et fortrykt skema, som med tekstanvisninger forhåndsdefinerer, at entreprenøren skal referere præcist til de konkrete krav eller betingelser, som der tages forbehold overfor, og angive udtrykkeligt, hvad der skal gælde i stedet.

Bygherren kan i nogle tilfælde have en interesse i at fastlægge en anden rangorden af aftaledokumenterne end den, AB § 6, stk. 3 angiver. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at dette er en mulighed, selvom det ikke kommer til udtryk i selve AB-bestemmelsen.

Iht. ABR kan yderligere forhold som fx budgetansvar, myndighedsbehandling, entreprenørprojektering samt fuldmagter og afholdelse af byggemøder være afgørende at fastlægge i aftaleformularen.

Bliv klogere på entreprise- og rådgiveraftaler

I videoen får du viden og gode råd om bestemmelserne for entreprise- og rådgiveraftaler i AB 18. Bemærk at videoen er fra 2018, og at Katrine Ly ikke længere arbejder i Københavns Kommune.

Ansvarsbegrænsning

Indholdet på siden/portalen sigter på at give overblik over nogle af de væsentligste nyskabelser i det nye aftalesystem. De gode råd og de tilhørende værktøjer er overordnede og generelle. Anvendelsen skal derfor altid vurderes kritisk i forhold til den konkrete opgave. Bygherreforeningen kan derfor ikke holdes ansvarlig, hvis man vælger at anvende indholdet på siden/portalen konkret.

Tilmeld dig AB18-nyhedsbrevet

Hold dig opdateret på nyt indhold og få tilsendt gode råd, værktøjer og nyheder

Kurser og arrangementer: Bliv klogere på AB18-systemet

maj
9
Byggeriets aftaler

YBL18: Ydelsesbeskrivelse for Byggeri og Landskab

Dette kursus giver dig indsigt i Ydelsesbeskrivelse for Byggeri og Landskab (YBL18). Bliv klogere på hvilken betydning ydelsesbeskrivelsen har for dig. For hvordan sikrer du at få de rette ydelser til opgaven, og hvordan kan...

maj
16
Byggeriets aftaler

Ydelsesbeskrivelse: Tillæg om bæredygtighedsydelser

Her får du indblik i ‘Tillæg om Bæredygtighedsydelser’ herunder processer, begreber, aftaler og særlige opmærksomhedspunkter, så du er klædet på til at navigere sikkert gennem de relevante ydelser og snitflader.  

maj
26
Byggeriets aftaler

YBB19: Ydelsesbeskrivelse for bygherrerådgivning

Bliv fortrolig med Ydelsesbeskrivelse for Bygherrerådgivning (YBB19) og hør, hvordan du kan bruge den til at sætte rammen for et godt samarbejde. Kurset giver dig et godt overblik over ydelsesbeskrivelsens indhold og struktur og gode...

sep
8
Byggeriets aftaler

Kend din AB18: Juridiske forhold og praktisk anvendelse

På dette kursus får du en grundig indføring i AB18. Vi tager dig igennem de grundlæggende organisatoriske forhold i byggesager og du får en god platform til at anvende og navigere i de entrepriseretslige regler,...

okt
2
Byggeriets aftaler

Kend din AB18: Juridiske forhold og praktisk anvendelse

På dette kursus får du en grundig indføring i AB18. Vi tager dig igennem de grundlæggende organisatoriske forhold i byggesager og du får en god platform til at anvende og navigere i de entrepriseretslige regler,...

okt
23
Byggeriets aftaler

ABR18: Samarbejde med rådgiver

Bliv klædt på til at navigere sikkert i ABR18. På dette kursus gennemgår vi ABR18 i såvel kontraheringsfasen, som i projekterings- og udførelsesfasen og med eventuelle tvister om projekteringsfejl og mangler.

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev