19/08/2022

Ændringer i nyhedsbreve: Nu kommer der mere fokus på bygherrens faglighed

Fra næste uge kommer Bygherreforeningens nyhedsbreve til at ændre sig. Medlemmer kan nu se frem til indhold med et større fokus på fagligheden som bygherre, der kan understøtte rollen i byggeprocessen og som aktør i samfundet. Som noget nyt vil foreningen også vende blikket ud til byggebranchen med et indblik i, hvordan branchen ser ud fra en bygherres perspektiv.

I starten af året vedtog Bygherreforeningen en ny strategi, der har som overordnet formål at styrke og udvikle den faglige identitet blandt bygherrerne samt at sikre en øget forståelse for bygherrens rolle i samfundet. Som et led i det, vil foreningen nu tilbyde medlemmerne indhold, der i højere grad styrker dem i fagligheden som bygherre:

“Vi ønsker at styrke vores medlemmer i deres faglighed og identitet som bygherre. Derfor vil medlemsbrevet, som bliver sendt ugentligt til foreningens medlemmer, fremover være mere præget af indhold, der kan styrke bygherrerollen i byggeprocessen, give værktøjer til at håndtere aktuelle udfordringer, og som vil bringe vores medlemmer på forkant med trends og tendenser” fortæller Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen.

Bygherrens perspektiv skal ud til branchen

Samtidig skal bygherrens position synliggøres i byggebranchen og resten af samfundet. Derfor vil sidste nyhedsbrev i måneden fremover også henvende sig til andre aktører i branchen og give dem indblik i, hvordan byggeriet ser ud fra bygherrens perspektiv.

“Vi ønsker at synliggøre bygherrens rolle, både i byggebranchen og resten af samfundet. Derfor vender vi en gang om måneden perspektivet til hele byggebranchen for at give dem indblik i, hvordan aktuelle problemstillinger, trends og analyser, tendenser, markedet, politiske udspil og meget mere ser ud med en bygherres briller på” siger Henrik L. Bang.

Nyhedsbrevet sidst på måneden bliver både sendt til medlemmer og en liste af eksterne følgere fra branchen, der ønsker at få indblik i, hvad der optager bygherrerne og hvad der foregår i Bygherreforeningen.

Er du ikke medlem af Bygherreforeningen, men ønsker at modtage et månedligt nyhedsbrev, der giver indsigt i, hvordan byggebranchen ser ud fra bygherrens perspektiv samt indblik i relevante arrangementer og netværksmuligheder, som Bygherreforeningen tilbyder, kan du skrive dig op til at modtage det her.

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev