Altaner skal rime på holdbarhed og sikkerhed - Bygherreforeningen

18/02/2018

Altaner skal rime på holdbarhed og sikkerhed

Blogindlæg skrevet af: Birgitte Leth, Teknologisk Institut

Som bygningsejer er det dig, der har ansvaret for, at din altan er sikker at færdes på. Det gælder også, hvis din bygning er lejet ud og du ikke selv bruger altanen til daglig.

Det er min erfaring, at der er et behov for at sikre, at både bygningsejere og lejere har mulighed for nemt at tilegne sig viden om faretegn og karakteristika ved skader på altaner, så de hurtigt kan reagere, hvis noget skal undersøges nærmere. Også så en lejer har et grundlag for at tage fat i sin udlejer, hvis hun mistænker, at hendes altan er i dårlig stand.

Tjek selv i første omgang
At ”tjekke altanens tilstand” er ikke nødvendigvis en nem opgave, og det vil ofte kræve hjælp fra en fagperson, men der er en række ”symptomer” man kan holde øje med, og dermed få hjælp til at vide, hvornår man har brug for en professionel. Det kan også hjælpe, hvis man fx ved, hvilken altantype man har med at gøre – dette vil ofte afhænge af bygningens stil og opførelsesår, og om altanen er eftermonteret eller en oprindelig bygningsdel.

Noget af det du kan kigge efter, er om der er løs/revnet belægning på oversiden, revner i altanpladen eller begyndende afskalninger. På undersiden af altanen vil opbulninger i betonen, rødbrune udfældninger, hvide udfældninger eller opboblende maling ofte indikere, at en nedbrydning er i gang.

Lav en vedligeholdelsesplan og følg den
En anden vigtig pointe når det gælder altansikkerhed, er vedligehold. En altan er i sagens natur en udsat bygningsdel. Og selvom bygningsdele, der skal kunne holde til ”at stå ude om natten”, må forventes at være udført som holdbare og hårdføre konstruktioner, så har alle konstruktioner, som står i udendørs miljø, trods alt, en begrænset levetid.

En væsentlig faktor for levetiden af din altan er om der har været gennemført vedligeholdelsestiltag og ikke mindst om de er gennemført rettidigt. Der er ingen tvivl om, at det at investere i at have – og følge – en vedligeholdelsesplan på den lange bane er en god investering. Skader er ofte dyre at udbedre, og i værste fald kan man udskyde reparations- eller vedligeholdelsesarbejderne så længe, at skaderne når et stadie, hvor reparation ikke længere er rentabelt i forhold til en udskiftning af altanen. Man kommer til gengæld langt med et vågent øje i kombination med løbende gennemsyn af en fagperson – fx indeholdt i en vedligeholdelsesplan med faste eftersynsintervaller, som sikrer optimal holdbarhed og sikkerhed.

Nye vejledninger til altanfolket
Teknologisk Institut har for nylig udgivet en altanvejledning som er støttet af GI og som netop fokuserer på altansikkerhed. Vejledningen kan findes her eller bestilles gratis fra GI’s hjemmeside Eksisterende altan og Ny altan.

Den 6. marts (København) og den 12. marts (Aarhus) holder vi desuden gå hjem-møder om denne altanvejledning samt publikationen ”Skal I have ny altan?”. Det er gratis at deltage og du kan møde både fagfolk og kommuner.