Bæredygtige ungdomsboliger får RENOVER prisen 2016 - Bygherreforeningen

Blog -

02/09/2016

Bæredygtige ungdomsboliger får RENOVER prisen 2016

Blogindlæg skrevet af: Karen Sejr, Kommunikationschef Danske Arkitektvirksomheder

På den første dag – eller aften rettere sagt – i efteråret trak Konstabelskolen i København nemlig det længste strå, da uddelingen af RENOVER prisen 2016 fandt sted ved årets prisfest på Langelinie Pavillonen i København.

Konstabelskolen er energirenoveret med en udvendig isolering, som lader bygningens mest karakteristiske partier skinne igennem. Samtidig har arkitekterne beholdt den rå beton og de pudsede vægge. Foto: Melissa Ørnstrup for RENOVER prisen.

Bevaringsværdige bygninger behøver altså ikke at være en pestilens, som man hurtigt kan få indtrykket af, hvis man har fulgt den seneste tids debat, og mediernes dækning om disse. En bevaringsværdig bygning indeholder nemlig noget sjæl og en historie som ingen arkitekter – men kun tidens tand – kan skabe.

Det er Tegnestuen Vandkunsten, der har forvandlet den militærhistoriske ruin til tjekkede ungdomsboliger. Bygningen er energirenoveret med en udvendig isolering, som lader bygningens mest karakteristiske partier skinne igennem. Samtidig har arkitekterne beholdt den rå beton og de pudsede vægge. Noget der også har haft stor tiltrækningskraft hos de studerende.

Udover Konstabelskolen blev også renoveringen af pumpestationen ved Skjern Å hædret med Specialprisen. Her er det udover lokale ildsjæle, dygtige ingeniører og entreprenører (og en pose penge fra Realdania) arkitekterne Johansen Skovsted Arkitekter og Bertelsen & Scheving Arkitekter ApS, der har stået for transformationen af tre pumpehuse langs Skjern Å. Projektet udfylder en dobbeltrolle som både formidler af fortrængt historik og det nutidige.

I år er fjerde gang, at Realdania og GI uddeler RENOVER prisen til et renoveringsprojekt i særklasse. Der er ingen tvivl om, at begge præmierede projekter kommer til at tjene som eksempler for fremtidige renoveringsprojekter.

Tillykke – og tak for en fantastisk aften til GI og Realdania.

Læs mere om vinderen af RENOVER prisen 2016

Læs mere om vinderen af specialprisen 2016

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev