02/09/2016

Bæredygtige ungdomsboliger får RENOVER prisen 2016

Blogindlæg skrevet af: Karen Sejr, Kommunikationschef Danske Arkitektvirksomheder

På den første dag – eller aften rettere sagt – i efteråret trak Konstabelskolen i København nemlig det længste strå, da uddelingen af RENOVER prisen 2016 fandt sted ved årets prisfest på Langelinie Pavillonen i København.

Konstabelskolen er energirenoveret med en udvendig isolering, som lader bygningens mest karakteristiske partier skinne igennem. Samtidig har arkitekterne beholdt den rå beton og de pudsede vægge. Foto: Melissa Ørnstrup for RENOVER prisen.

Bevaringsværdige bygninger behøver altså ikke at være en pestilens, som man hurtigt kan få indtrykket af, hvis man har fulgt den seneste tids debat, og mediernes dækning om disse. En bevaringsværdig bygning indeholder nemlig noget sjæl og en historie som ingen arkitekter – men kun tidens tand – kan skabe.

Det er Tegnestuen Vandkunsten, der har forvandlet den militærhistoriske ruin til tjekkede ungdomsboliger. Bygningen er energirenoveret med en udvendig isolering, som lader bygningens mest karakteristiske partier skinne igennem. Samtidig har arkitekterne beholdt den rå beton og de pudsede vægge. Noget der også har haft stor tiltrækningskraft hos de studerende.

Udover Konstabelskolen blev også renoveringen af pumpestationen ved Skjern Å hædret med Specialprisen. Her er det udover lokale ildsjæle, dygtige ingeniører og entreprenører (og en pose penge fra Realdania) arkitekterne Johansen Skovsted Arkitekter og Bertelsen & Scheving Arkitekter ApS, der har stået for transformationen af tre pumpehuse langs Skjern Å. Projektet udfylder en dobbeltrolle som både formidler af fortrængt historik og det nutidige.

I år er fjerde gang, at Realdania og GI uddeler RENOVER prisen til et renoveringsprojekt i særklasse. Der er ingen tvivl om, at begge præmierede projekter kommer til at tjene som eksempler for fremtidige renoveringsprojekter.

Tillykke – og tak for en fantastisk aften til GI og Realdania.

Læs mere om vinderen af RENOVER prisen 2016

Læs mere om vinderen af specialprisen 2016