Ansvarlige arbejdsvilkår
Danske bygherrer skal skabe rammerne for (etisk og moralsk) ansvarlige arbejdsvilkår for både egen og andres arbejdsstyrke på produktionssteder og byggepladser. Vilkårene skal bygge på engagerende og dialogbaseret samarbejde, fordomsfrihed, retfærdighed og ligebehandling samt ansvarlig informering af involverede personer uanset nationalt tilhørsforhold og kønsidentitet.
Handlinger
Bygherre skal proaktivt sikre vilkårene gennem ledelsesmæssigt fokus og aktive personalepolitikker for egen arbejdsstyrke, der muliggør adgang til overenskomster eller andre ansvarlige aftaleforhold, skaber trygge og anerkendende rammer for udøvelse af bygherreerhvervet, og som sikrer lige rekrutterings- og ansættelsesvilkår uafhængigt af kønsidentifikation og alder.
Bygherre skal samtidigt gennem udbudskrav, sociale klausuler mv. og opfølgning herpå aktivt definere og sikre, at både internationale og nationale sociale standarder og minimumsgarantier ift. arbejdsvilkår som minimum efterleves og overholdes af eksterne leverandører og deres arbejdsstyrke uanset nationale tilhørsforhold.
Ordentlige arbejdsvilkår skal således være en grundpræmis i udbud og aftaler, og må ikke være et konkurrenceparameter blandt bydende.
Målsætning
Byggebranchen skal være en inkluderende og tryg branche for alle involverede, og bygherrer skal bidrage hertil ved at sikre ligebehandling blandt samarbejdspartnere og på byggepladserne. Det er således en generel målsætning, at involverede i danske byggerier og anlægsaktiviteter sikres sammenlignelige løn- og ansættelsesforhold ift. sammenligneligt arbejde og normsættende danske forhold, bl.a. gennem arbejdsklausuler.
Konkurrenceforvridende, gratis arbejdskraft samt børne- og tvangsarbejde accepteres ikke og skal aktivt modvirkes.
Indkvartering i midlertidige boliger i forbindelse med byggearbejder skal som minimum ske i overensstemmelse med regler defineret af Workplace Denmark, og bygherre skal aktivt modvirke social segregering i processer og på byggepladser.
Anerkendende og ikke-bebrejdende arbejdspladskultur, intern Whistleblower-ordning, instans til behandling af eksterne klager, samt plan for, hvordan indberetninger, klager og opfølgning herpå håndteres, bør være standard i professionelle bygherreorganisationer.