Udvikling af fagligheder
Byggeriets virksomheder, herunder bygherreorganisationer, er som arbejdsgivere og aftagere forpligtet til – sammen med uddannelsesinstitutionerne som udbydere – at sikre høje standarder ift. relevante faglige uddannelser og muligheder for kompetenceudvikling på alle niveauer. Dermed kvalificeres aktørerne i byggeri og anlæg kontinuerligt til at kunne udføre de opgaver, der udbydes.
Handlinger
Det er således i bygherres egeninteresse at sikre, at medarbejdere i organisationen har de nødvendige kompetencer til at varetage rollen og funktionen som bygherre. Gennem bl.a. Bygherreforeningens akademi kan efterspørges kompetenceudviklingstilbud, der imødekommer de faglige behov.
Derudover bør bygherre gennem kravstillelse i indkøb og udbud udvælge og prioritere samarbejdspartnere med strategier ift. tiltrækning, rekruttering, fastholdelse samt efteruddannelse og opkvalificering af medarbejdere til de udbudte opgaver. Dette må ske under hensyntagen til medarbejdernes grundforudsætninger og nationale tilhørsforhold. Bygherre bør eksempelvis efterspørge kompetencer hos udførende, der dokumenterbart kan opnås gennem enten fokuseret sidepersonsoplæring eller kvalificerende kurser i AMU-regi.
Målsætning
Målet er, at bygherre i egen organisation kvalificeret kan definere og løfte opgaven som bygherre/bestiller, rekruttere og fastholde medarbejdere med forskellige fagligheder samt afsætte ressourcer til efteruddannelse og løbende faglig kompetenceudvikling af disse.
Særligt projektledelse, samarbejdsformer og arbejdsmiljø bør være i fokus ift. sociale kompetencer i bygherrerollen.
Desuden er det målet at bidrage til at udvikle og højne kompetenceniveauet i den øvrige del af værdikæden med fokus på ligeværdighed.