Nyhed -

15/06/2020

Bedre arbejdsmiljø sparede to uger i tidsplanen: ”Det er forbløffende effektivt”

Gennem en test af en ny tilgang til arbejdsmiljø på byggepladsen, blev Gentofte Kommune færdig to uger før forventet med et renoveringsprojekt, der samtidig gav bedre økonomi til entreprenøren og var mangelfrit ved aflevering. Den nye tilgang har et ledelsesfokus på sikkerhed, hvor man bl.a. eksplicit italesætter sikkerhed som vigtigt i udbuddet og efterfølgende lægger større vægt på dialog og opfølgning. Resultatet er forbløffende effektivt, lyder det fra både bygherre og entreprenør.

Adskillige undersøgelser viser, at bedre arbejdsmiljø både skaber bedre kvalitet og produktivitet. Alligevel har byggeriet ofte svært ved at tage visdommen til sig, og er fortsat ibland de farligste brancher at arbejde i. Derfor har Bygherreforeningen i samarbejde med tre store bygherreorganisationer, heriblandt Gentofte Kommune, sat sig for at teste en ny tilgang, der skal minimere antallet af arbejdsulykker og samtidig øge produktiviteten på byggepladsen. Tilgangen går under navnet Safety First, og er bygget op om et ledelsesfokus på sikkerhed og har rødder i erfaringerne fra offshore branchen, hvor det er lykkes næsten at undgå store ulykker. Og effekterne har ikke været til at tage fejl af under renoveringen af Alpehuset i Skovshoved: nul ulykker og et byggeri, der vil være færdigt to uger før planlagt.

Sikkerhed som omdrejningspunkt for alle

Safety First tilgangen indebærer bl.a., at bygherren italesætter vigtigheden af sikkerhed allerede i udbuddet, og at der løbende følges meget mere op på det end sædvanligt via en tæt dialog med entreprenøren. Gentofte Kommune har derfor været meget synlige på byggepladsen:

”Når man arbejder her i kommunen, er det vigtigt for os at det er trygt for alle, der går på arbejde. Når det så er sagt kan vi også se, at fokus på sikkerhed også skaber en bedre byggeproces og en god økonomi og fremdrift i byggesagerne, og det er godt for os alle” siger Ann Bergithe Trampe Broch, leder af byggeri i Gentofte Ejendomme.

Sikkerheden har også været et centralt omdrejningspunkt for Frank Jørgensen, der er ejer af entreprenørvirksomheden Frank D. Jørgensen, som var hovedentreprenør på byggeprojektet:

” Det var meget tydeligt helt fra starten af, at bygherren ønskede at sikkerhedsindsatsen var afgørende. Alle var opmærksomme på, at man ryddede op efter sig, og at man sørgede for at der ikke lå materialer og affald rundt omkring”, fortæller han.

Rumopdeling og ’affaldssø’ som konkrete indsatser

Nogle af de konkrete indsatser, der blev sat i gang under renoveringsprojektet, var bl.a. at malere, elektrikere og murere blev opdelt i hver deres rum, så ingen stod oveni hinanden. Der blev også lavet afmærkede zoner, så det var klart og tydeligt, hvem der arbejdede hvor, og det havde også sidegevinster i forhold til at kunne følge myndighedernes anvisninger om corona.

Derudover var orden og ryddelighed et vigtigt element, og det var noget, der ikke altid har været øverst på dagsordenen hos Frank Jørgensen og hans medarbejdere:

”Vi har ikke altid haft for vane at holde orden og være ryddelige. Men det har vi været gjort her, og det er gået langt bedre end jeg havde turde håbe på. Alle var med på det fra start af, selv også dem, der skulle overkomme deres indgroede vaner ” fortæller han.

Som en måde at synliggøre orden, blev der blev lavet en såkaldt ’affaldsø’ på byggepladsen, hvor alt indendørs affald samledes hver dag.

Højere indtjening og mangelfri levering

Det systematiske arbejde med sikkerhed gav hverken forsinkelser eller lavere indtjening. Tværtimod har det været med til at optimere processerne for håndværkerne, og gjort dem i stand til at aflevere et helt og aldeles mangelfrit byggeri, der ellers et sjældent syn:

”Vi har lagt meget større vægt på at tænke processerne igennem, og det er ikke noget vi har siddet i flere uger og arbejdet med. Det har været meget simpelt, og med en tæt dialog med bygherren, har det kørt forholdsvis meget af sig selv. På den måde har vi fået en bedre indtjening, ved at optimere processerne markant, og vi har kunne aflevere et mangelfrit byggeri. Det var forbløffende effektivt” fortæller Frank Jørgensen, der allerede nu har overført tilgangen til andre, større opgaver han sidder med.

 

Om Safety First

Bygherreforeningen har i samarbejde med Jakob Thomasen, tidligere CEO i Maersk Oil, testet Safety First tilgangen i Gentofte Kommune, Vejdirektoratet, og BO-VEST. Processen har bl.a. bestået af analyse af eksisterende arbejdsmiljø, 24-timers workshops, og udvikling af strategiske aktiviteter. Processen er udviklet af Jakob Thomasen, og er baseret på erfaringer fra hans tid i offshore branchen. Safety First tilgangen kan implementeres på alle byggeprojekter med relativt simple værktøjer, der kan findes her.

For mere information, kontakt:

Hanne Ullum, vicedirektør i Bygherreforeningen: email: hu@bygherreforeningen.dk Tlf.: 53586674

Jesper Malm, områdechef for kommunikation og udvikling i Bygherreforeningen: email: jm@bygherreforeningen.dk Tlf:22944161

 

Nyheden er skrevet af

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer