Blog -

23/10/2019

Brug indeklima som løftestang for renoveringer

Blogindlæg skrevet af: Troels Hartung, Energipolitisk konsulent, TEKNIQ Arbjejdsgiverne

Undersøgelser  fra DTU – Danmark Tekniske Universitet har vist, at elever præsterer op til ti procent bedre på de skoler, der har et godt indeklima. Det svarer omtrent til et helt år i det obligatoriske skoleforløb. Og det betyder, at elever, som tilfældigvis er havnet i et klasseværelse med et godt indeklima, vil have langt bedre muligheder for at klare pensum end deres klassekammerater fra naboskolen, hvor indeklimaet er dårligt.

Og problemets omfang er stort. En opgørelse fra Arbejdstilsynet har vist, at der er problemer med indeklimaet ved 25 procent af tilsynets besøg på landets folkeskoler, og alene i 2017 blev der givet over 80 påbud på grund af dårligt indeklima. Derfor er der behov for, at kommunerne kommer op i gear og får sat indeklimaet på skemaet.

 

TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår helt konkret seks initiativer:

….

Kræv strategiske indeklimaplaner: Gør det obligatorisk for kommunerne at udarbejde en strategisk indeklimaplan for alle skoler. Og så skal indeklimaplanerne føres ud i livet, når skolerne alligevel skal renoveres.
..

  • Spørg eleverne: Skolernes obligatoriske, årlige trivselsundersøgelse bør udbygges med relevante spørgsmål om indeklimaet.
    ..
  • Mål indeklimaet: Indeklimaet bør måles i alle klasselokaler, så elever og lærere kan reagere på dårligt indeklima. Sensorer er blevet billige og bør være lige så naturlige i et klasselokale som termostater.
    ..
  • Kræv behovsstyret ventilation: Indeklimasensorer i lokalerne muliggør behovsstyret ventilation. Det betyder, at der ventileres efter det aktuelle behov, hvilket reducerer energiforbruget.
    ..
  • Indfør obligatorisk ventilationskontrol: Utilstrækkeligt vedligehold betyder, at indeklimaet gradvist forringes. Ligesom i Sverige bør en uafhængig instans hvert tredje år kontrollere indeklimaet.
    ..
  • Supplér skolernes egenkontrol: Driftsorganisationerne og ledelsen på skolerne skal have indeklimaet inde på livet. Skolerne bør derfor én gang om året gennemføre en egenkontrol af indeklimaet og for eksempel sikre, at skolen har en serviceaftale.

Initiativerne vil understøtte stigende fokus på at sikre et ordentligt arbejdsmiljø for bl.a. folkeskoleelever og -lærere, og indeklimaet kan samtidigt blive en drivende faktor i gennemførelsen af flere renoveringsprojekter og en optimering af driften på nedslidte skoler.

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

feb
25
Byggeriets aftaler

Kend din AB18: Juridiske forhold og praktisk anvendelse

På dette kursus får du en grundig indføring i AB18. Vi tager dig igennem de grundlæggende organisatoriske forhold i byggesager og du får en god platform til at anvende og navigere i de entrepriseretslige regler,...

feb
27
Byggeri, drift og anlæg

Brug Drift Byg 2025

I 2025 samler Bygherreforeningen og Dansk Facilities Management igen branchen til en spændende dag med fokus på den vigtige brobygning mellem brug, drift og byggeri. Vær med, når vi sammen ser ind i de strategiske...

mar
4
Velfærdsbyggeri

Fede læringsmiljøer på erhvervsskolerne

Hvordan kan vi indrette attraktive læringsmiljøer på både eksisterende og nye erhvervsskoler, som taler til eleverne og giver dem lyst til at være på skolen? Med denne konference sætter vi fokus på erhvervsskolernes fysiske rum...

mar
11
Strategi og ledelse

Bygherrerollen 360: Opgaver, roller og ansvar

Hvilken rolle skal bygherren indtage i projektet? Hvad indebærer bygherres rolle og ansvar? Og hvad skal du være særligt opmærksom på, når du indtager bygherrerollen i forhold til projektstyring, snitflader og krav? Det kan dette...

mar
12
Velfærdsbyggeri

Kom godt i gang med skoleprojektet

Her får du indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt og drøftet, hvordan du kan gribe opgaven an i forhold til pædagogik, didaktik, rum og...

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev