Bygherreprisen 2023 sætter fokus på det stærke og aktive bygherrelederskab - Bygherreforeningen

31/03/2023

Bygherreprisen 2023 sætter fokus på det stærke og aktive bygherrelederskab

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2023, der i år stiller skarpt på bygherrer, som udviser et stærkt og aktivt lederskab. Det kan f.eks. være ved at sætte retning for sit byggeprojekt i samarbejdet med andre eller sin funktion i egen organisation såvel som i samfundet som helhed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.

Bygherreprisen skal uddeles igen i november 2023 til Building Awards sammen med Boligfonden Kuben. Juryen, der er bedømmelseskomiteen bag Bygherreprisen, har netop offentliggjort kriterierne for indstillinger til prisen. Henrik Mielke, adm. direktør i MT Højgaard Holding og næstformand i Boligfonden Kuben, der er en fast del af juryen, udtaler:

“I år stiller vi skarpt på en bygherre, der udviser et stærkt og aktivt lederskab og som sætter retning på sit byggeprojekt, og på sin funktion i egen organisation såvel som i samfundet som helhed. Årets bygherre udfordrer normalen i branchen og inspirerer til forandring og nytænkning. Vi hædrer innovation, digitalisering og opgør med silotankegangen i branchen samt de værdiskabende samarbejder og processer”.

Derudover er de faste kriterier som ‘bygherreaftryk’ og ‘værdi for omverdenen’ også med til at definere, hvem der vinder Bygherreprisen. Det handler om at levere et stærkt aftryk i sine byggerier og samtidig med at skabe værdi for brugere og omverden særligt i forhold til de tre bundlinjer inden for bæredygtighed.

Sidste år gik Bygherreprisen til CPH Village, der med deres studieboligkoncept og utraditionelle forretningsmodel demonstrerer tårnhøje bæredygtighedsambitioner og et stærkt purpose.

Læs mere om kriterierne og indstil kandidater til Bygherreprisen her.

Nyt jurymedlem fra arkitektsiden

Juryen består i år af Henrik Mielke, næstformand i Boligfonden Kuben og administrerende koncerndirektør for MT Højgaard Holding, Palle Adamsen, adm. direktør for Lejerbo (formand for bedømmelseskomitéen), Peter Fangel Poulsen, stifter af BAUHERR og bestyrelsesformand for Bygherreforeningen, Sine Juul Praastrup, Vice President, COWI’s byggeridivision, Aarhus. Dette år byder juryen også velkommen til Anne Beim, der er professor, ph.d. og centerleder i CINARK, Det Kongelige Akademi. Hun glæder sig til at være med til at uddele Bygherreprisen:

“Bygherreprisen er mere vigtig end nogensinde i forhold til at vise vejen mod en grøn omstilling af byggeriet.  Som arkitekt og forsker med fokus på hvordan vi bygger absolut bæredygtigt, ser jeg frem til arbejdet i juryen med Bygherreprisen og til at få indsigt i bygherrernes ambitioner om den grønne dagsorden“.

Juryen sparrer desuden med Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, Jesper Malm, områdechef for kommunikation og udvikling i Bygherreforeningen og Emily Krygell Schrøder, projektleder, Bygherreforeningen.

FAKTA

Bygherreprisen uddeles af Boligfonden Kuben og Bygherreforeningen til en bygherre, der har udvist ”særdeles god og professionel bygherreindsats, værdig til efterfølgelse”. Det sker til Building Awards i København den 9. november. Prisen er i alt blevet uddelt 18 gange siden år 1999. Sidste år vandt CPH Village Bygherreprisen, og andre tidligere vindere er bl.a. HOFOR, DTU, Himmerland Boligforening, Esbjerg Kommune, Region Sjælland, Zoologisk Have og Realdania By & Byg.

De to faste kriterier for Bygherreprisen er dette år blevet opdateret og lyder på følgende:

Bygherreaftryk

Årets bygherre skal levere et stærkt aftryk i sine byggerier og have sat sin egen retning for byggeriet og for sin bygherreorganisation. Det kan eksempelvis komme til udtryk i en klar vision, organisering, porteføljestyring eller strategi ligesom det kan vises ved at bygherren har bidraget ekstraordinært i forhold til at sætte sine kompetencer eller ressourcer i spil. Bygherreaftrykket skal rumme et element af nytænkning eller på anden måde have rykket ved gængse grænser eller opfattelser af, hvordan tingene kan gribes an, og hvad der ligger inden for bygherrens sfære.

Værdi for omverdenen

 Årets bygherre skal være brugerorienteret og skal gennem sin indsats have skabt merværdi for det omkringliggende samfund. Der skal være integreret flere formål og bundlinjer i byggeproces såvel som resultat, hvor sociale eller miljømæssige hensyn tænkes ind sammen med det økonomiske. Projektet og bygherreindsatsen skal skabe merværdi for brugere og omverden, og bygherren skal fungere som vejviser mod en mere bæredygtig og ansvarlig byggebranche samt inspirere andre bygherrer til at fremme en positiv udvikling i samfundet.

Indstil kandidater nu

Nyheden er skrevet af Freya Andersen