20/05/2022

Bygherreprisen tiltrækker nye medarbejdere til HOFOR

Sidste år vandt forsyningsselskabet HOFOR prisen som Årets Bygherre for etableringen af nye innovative vandværker. Et projekt til en samlet værdi på 5 mia. kr., som sikrer forsyningen af rent vand til københavnerne i de næste mange år. Prisen har haft stor betydning for forsyningsselskabet, der har oplevet hvordan det bl.a. er blevet lettere at fastholde og rekruttere nye medarbejdere, og at skabe ledelsesmæssig opbakning til udvikling.

I november 2021 fik hovedstadens store forsyningsselskab HOFOR overrakt prisen som Årets Bygherre med projektet ”Nye Vandværker”. Et stærkt og udviklingsorienteret byggeprojekt, hvor der løbende udvikles løsninger og opsamles erfaringer fra det ene byggeprojekt til det næste. Juryen roste særligt bygherren for deres store værdiskabelse for hovedstadsområdets borgere, og for at være en stærk spiller i den grønne omstilling.

Siden da har HOFOR aktivt brugt prisen i både ekstern branding og internt i forholdt til at skabe opbakning til mere udvikling, og det har haft en god effekt på rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, oplever Erling V. Fischer, projektchef i HOFOR.

Understreger udviklingsmuligheder

En af de områder, forsyningsselskabet særligt har kunne mærke effekten af prisen, er i forhold til rekrutteringen af nye medarbejdere. Som de fleste andre brancher, har man i HOFOR svært ved at finde kvalificerede projektledere, men her har Erling V. Fischer oplevet, at Bygherreprisen har haft god effekt, bl.a. ved at blive brugt aktivt i jobopslag:

”Når vi er ude og finde nye projektledere, bliver det bemærket at vi har vundet Bygherreprisen. Det er noget folk lægger mærke til. Det giver et stort rygstød til os som bygherre, for det viser at vi er en professionel og udviklingsorienteret virksomhed, og det er meget attraktivt, når vi skal ud at finde nye medarbejdere” siger han og fortsætter:

”Vi er kommunalt ejet, og vi kan derfor risikere at blive opfattet som en styret og fastlåst virksomhed, men det har Bygherreprisen hjulpet os med at modbevise. Vores omverden kan se at HOFOR er et sted hvor man kan blive udviklet som medarbejder, og det er attraktivt for både yngre og seniorprofiler.

Opbakning til udvikling

Et andet område, hvor Bygherreprisen har spillet en vigtig rolle, har været internt i forhold til at få ledelsesmæssig opbakning til at investere i udviklingen af medarbejdere.

Det koster penge at udvikle og blive mere professionelle, og Bygherreprisen har vist, at det kan betale sig og giver mening. Det har givet os nogle interne muskler i forhold til at få opbakning fra vores ledelse til forsat at investere i udvikling” afslutter Erling V. Fischer.

Nye bygherrer skal nomineres

Traditionen tro skal Årets Bygherre kåres igen i efteråret, og denne gang er en bæredygtige tilgang det overordnede tema i forlængelse af de tre faste kriterier, som er værdiskabelse for samfundet, bygherreaftryk og nytænkning.

”Bæredygtighed spiller ikke kun ind i nybyggeri. Bygherrer, der renoverer, ombygger eller drifter eksisterende byggeri ud fra et nytænkende bæredygtighedsperspektiv, spiller en stor rolle i den grønne omstilling”, fortæller områdechef for kommunikation og udvikling i Bygherreforeningen, Jesper Malm, der nu opfordrer alle til at indstille kandidater til Bygherreprisen 2022:

”Vi opfordrer alle, der kender en bygherre eller projekt, der har ydet en helt særlig indsats for en bæredygtig tilgang, til at indstille dem til Bygherreprisen 2022. Vi har en stand af topprofessionelle og virkelig dygtige bygherrer derude, og de skal frem i lyset!” afslutter han.

Det er muligt at indstille kandidater frem til den 13. juni, og det kan gøres her.

Nyheden er skrevet af Freya Andersen