28/08/2020

Bygningsstyrelsen styrker deres processer med forskersamarbejde

Byggeriet savner mere samarbejde med landets universiteter i forhold til at blive klogere på ledelse og styring og bl.a. undgå mange af de møgsager som rammer branchen. Bygningsstyrelsen er dog gået mod strømmen og har ansat en erhvervs-ph.d. fra DTU til bl.a. at finde nye metoder til at håndtere risici i byggeriet.

Traditionelt er budgetter som løber løbsk en udfordring for byggeriet. Budgetoverskridelser skaber mistillid, dårligt image, konflikter og spildte ressourcer, og kan føre til bygninger med forringet funktionalitet og kvalitet. Det vil Bygningsstyrelsen nu bidrage til at lave om på, ved bl.a. at etablere et treårigt forskningssamarbejde med en erhvervs-ph.d. fra Danmarks Tekniske Universitet, Andreas Claus Hansen. Målet er at skabe ny viden og innovation inden for økonomisk risikostyring af byggeprojekter, ved at bygge bro mellem forskningsverdenen og virkelighedens byggeprojekter:

”Som statens største bygherre og ejendomsvirksomhed, har vi et ansvar for at sikre, at vores byggeprojekter leveres til aftalt tid, kvalitet og budget. Men byggesagerne bliver mere og mere komplekse, med flere involverede interessenter. Derfor har vi valgt at indgå i et samarbejde med en erhvervs-ph.d., der skal udvikle nye værktøjer og metoder til den kontekst, som offentlige bygherrer befinder sig i, men som samtidig skal være til gavn for branchen som helhed” siger Signe Primdal Lyndrup, vicedirektør i Bygningsstyrelsen og fortsætter:

”Det er på mange måder værdifuldt for os at have en direkte kobling til universitets- og forskningsverdenen, og med et længerevarende samarbejde, er der mulighed for den nødvendige fordybelse i byggeprocesserne og for at gå i dialog med og udbrede viden til resten af branchen”.

Erhvervs-ph.d’er giver konkrete gevinster, men midlerne forsvinder langsomt

Der er store gevinster og konkurrencefordele at hente for virksomheder, der indgår forskningssamarbejder med erhvervs-ph.d’er, viser en ny rapport fra brancheinitiativet Værdibyg, der blev lanceret til en konference i denne uge. Dog viser den også, at midlerne til forskning i byggeriet er nedadgående, og at kun 10 pct. af den samlede forskning inden for byggeriet er dedikeret til at udvikle ny viden om ledelse og styring i byggeriet.

”Samarbejde mellem forskere og virksomheder er en god måde at få positive målbare resultater på, og flere af virksomhederne i vores undersøgelse peger på, at det giver dem en konkurrencefordel i forhold til f. eks udvikling af nye produkter eller metoder. Desværre bliver der tilført færre og færre midler til forskning, og tendensen i vores undersøgelse er tydelig: forskning i ledelse og styring i byggeriet er væsentligt underprioriteret i forhold til de andre områder” siger Rolf Simonsen, der er programdirektør i Værdibyg og en af kræfterne bag undersøgelsen.

Erhvervs-ph.d.-projektet i Bygningsstyrelsen varer tre år og er støttet af Innovationsfonden.

Nyheden er skrevet af Foto: Kontraframe