Blog -

19/05/2015

Dårlig luft koster elever to års skolegang

Blogindlæg skrevet af: Inge Ebbensgaard, Informationschef, M.Sc., Foreningen for Rådgivende Ingeniører

 

I et ganske uvidenskabeligt forsøg lånte jeg en indeklimamåler – der registrerer CO2, støj, temperatur og luftfugtighed. Vi fik i en kort periode lov til at sætte den op i min datters 4. klasse. Resultatet var skræmmende – hovedparten af den tid, hvor børnene var i klassen, lå ppm-værdien mellem 2-3000 ppm, hvor grænseværdien er på 1000 ppm.

 

undervis

 

 

 

 

 

 

 

At dette resultat desværre ikke er enestående, viser en undersøgelse, som DTU og Danish Science Factory har lavet. Seks ud af ti skoleklasser har dårligt indeklima og overskrider den anbefalede maksimumsværdi for CO2-koncentrationen i klasselokalerne. Både danske og amerikanske undersøgelser viser, at et godt indeklima i klasselokaler har en afgørende betydning for elevers modtagelighed over for indlæring. Ifølge DTU kan indlæringen hos skoleelever øges med helt op til 15-20 procent, hvis ventileringen af lokalerne øges til 10 liter per sekund per person. Ud af en skolegang på typisk 10 år svarer det til 1 ½ -2 års indlæring.

Det dårlige indeklima skyldes, at undervisningsinstitutionerne ikke er udstyret med ventilation, der kan udlufte de undervisningslokaler, hvor mange elever tilbringer 7-8 timer om dagen. I Danmark benytter hovedparten af skolerne kun vinduesudluftning, hvilket kræver, at nogen husker at lukke vinduerne op. Og på en kold og regnfuld november-dag er det let at glemme. Det betyder, at indeklimaet især i vintermånederne er meget dårligt i lokalerne, idet tilførslen af frisk luft bliver utilstrækkelig.

Ifølge en arealanalyse, som den rådgivende ingeniørvirksomhed Bascon har lavet af Lyngby-Taarbæk Kommunes bygninger, fremgår det, at alene skolerne i kommunen har et renoveringsefterslæb på godt 81 mio. kr. Det er bygninger, hvor skoleelever nu har en 35 timers uge, og hvor det forventes, at de lærer noget. Der er formentlig kommuner, hvor det står værre til end i Lyngby-Taarbæk. I FRI kan vi selvfølgelig godt se kommunernes problemer med at få økonomien til at række og ved også godt, at renoveringsefterslæbet også dækker over mange lige så presserende ting som indeklimaet.

Men samfundet Danmark må da have interesse i, – også i forhold til fremtidige skatteindtægter –  at vores unge udnytter deres potentiale optimalt. At de, der har potentiale til at blive håndværker, får høje nok karakterer til at gå på teknisk skole, og at ham, der har evnerne til at blive professor ikke får en fremtid som butiksassistent.

Der er masser af muligheder for at lave smarte, energibesparende indeklimatiltag i dag, og vi vil selvfølgelig opfordre til, at vi udnytter teknologiens muligheder.

Gøres det rigtigt og med den rette rådgivning, vil alle danske skoler kunne etablere gode ventilationsanlæg uden at øge varmeregningen og med et minimum af øget elforbrug og vedligehold.

Gevinsten vil være mere veloplagte elever, der vil optage indlæringen meget bedre end i dag – så vi ikke taber en stor del af potentialerne for vækst og viden. At et dårligt indeklima giver dårlig indlæring er derimod ikke nogen ny viden.

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

 

 

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

feb
25
Byggeriets aftaler

Kend din AB18: Juridiske forhold og praktisk anvendelse

På dette kursus får du en grundig indføring i AB18. Vi tager dig igennem de grundlæggende organisatoriske forhold i byggesager og du får en god platform til at anvende og navigere i de entrepriseretslige regler,...

feb
27
Byggeri, drift og anlæg

Brug Drift Byg 2025

Når vi bygger for brugerne og foretager store investeringer, skal ressourcerne udnyttes optimalt i hele bygningernes levetid. Det gælder om at kende brugernes behov, tænke driften ind allerede tidligt i designprocessen, og forvalte brugen af...

mar
4
Velfærdsbyggeri

Fede læringsmiljøer på erhvervsskolerne

Hvordan kan vi indrette attraktive læringsmiljøer på både eksisterende og nye erhvervsskoler, som taler til eleverne og giver dem lyst til at være på skolen? Med denne konference sætter vi fokus på erhvervsskolernes fysiske rum...

mar
11
Strategi og ledelse

Bygherrerollen 360: Opgaver, roller og ansvar

Hvilken rolle skal bygherren indtage i projektet? Hvad indebærer bygherres rolle og ansvar? Og hvad skal du være særligt opmærksom på, når du indtager bygherrerollen i forhold til projektstyring, snitflader og krav? Det kan dette...

mar
12
Velfærdsbyggeri

Kom godt i gang med skoleprojektet

Her får du indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt og drøftet, hvordan du kan gribe opgaven an i forhold til pædagogik, didaktik, rum og...

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev