Blog -

20/08/2018

Det går godt i byggeriet, men vi skal investere mere i fremtiden

Blogindlæg skrevet af: Peter Hedegaard, ESCO Manager, Saint-Gobain Denmark

Hvor længe og hvordan byggeriet præcist vil udvikle sig, er svært at svare på. Beskæftigelsesprognosen er én indikator. En anden indikator finder vi i prognoserne for nybyggeri, der siger, at vi rammer niveauet 30.000 nye boliger i 2019.

Når man i tillæg kaster et blik på den nuværende boligmasse, der stadig bliver ældre og kræver mere vedligeholdelse, så er der god grund til at forudsætte, at også renovering får en stadig større betydning.

Alting peger altså på, at vi – i de kommende år i det mindste – vil have et økonomisk sundt og stabilt byggeri.

Investér i de gode tider
Men når det går så godt, er det så ikke godt nok? Det vil nogen sikkert mene, og det er da også et kendt menneskeligt træk, at have tendens til at læne sig ubekymret tilbage, når tingene går godt. Andre vil mene, at et mere rationelt sigte vil være at benytte den positive periode, vi er i, til at forberede os på fremtiden, til at udfordre status quo og til at investere i et mere produktivt og robust byggeri.

Ser vi på den digitale udvikling – for eksempel redskaber, der kan gavne planlægnings- og projekteringsfaserne af et byggeri – så går det noget trægt med at investere på dette område. Investeringen i IT pr. medarbejder lå i 2016 i bygge- og anlægsbranchen på 12.000 kr. pr. fuldtidsansat. Til sammenligning var tallet for industrien 48.000 kr.

Investering er en forudsætning for øget digitalisering, men det er ikke nok i sig selv; implementering af nye IT-redskaber kræver, at vi gør ting anderledes, at vi tør tage chancer og arbejde sammen på nye måder. Det kræver vilje fra byggeriets parter, men resultatet vil være åbenlyst – ikke mindst i form af øget produktivitet.

Brede samarbejder
Et af de steder, hvor udvikling, sammenhængende løsninger og øget digitalisering ser ud til at vinde lettest frem i øjeblikket, er i brede samarbejder på tværs af værdikæden.

..

Hos Saint-Gobain deltager vi i samfundspartnerskabet REBUS og har sammen med de øvrige partnere lanceret et dokumentsæt omkring strategisk partnerskab, frit tilgængeligt på www.rebus.nu. Dette er én måde at fremme sammenhængende løsninger i byggeriet på.

En anden er en mere effektiv anvendelse af digitale redskaber til visualisering og optimering af problemstillinger i byggeriet. Vi ser i større og større grad at det, i et tæt samarbejde med byggeriets værdikæde, er muligt at skabe integrerede løsninger, hvor komfort og energibesparelser får den nødvendige høje prioritet, når bygningen alligevel skal renoveres.

Udviklingen af brugen af f.eks. droner og scannere til opmåling, mængdeudtræk og opbygning af 3D modeller, simulering af mulige/umulige rørføringer, pladsforhold m.m. er enorm. Meget kan lade sig gøre, men det kræver vilje og økonomi at tage de skridt, der skal til for at ændre processerne i byggeriet.

Beregninger peger på, at vi med brug af nye digitale værktøjer og 150 timers ekstra planlægning kan spare 1 mio. i sidste ende af et byggeri. Der er altså et klart økonomisk incitament, og min påstand er, at tiden til at gøre noget ved det, er nu.

Jeg tror, at vejen frem går gennem øget samarbejde, planlægning, brug af digitale redskaber, gode og sikre arbejdsforhold for de udførende håndværkere samt beboerdialog og byggelogistik, mens renovering og byggeri pågår. Det kræver vilje og investering på tværs af byggeriet – men til gengæld siger vores erfaring hos Saint-Gobain, at det er en både farbar, fornuftig og økonomisk hensigtsmæssig vej frem.

Hvad opfatter du som barriere for fremtidig udvikling og effektivitet i byggeriet?

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev