Første skridt på vejen mod den gode skole begynder med grundige strategiske overvejelser. Skolebyggerier rummer mange nuancer og skal sjældent bare opfylde en funktion som skole. Ofte har de også en vigtig funktion i et lokalområde med forskellige tilbud for det lokale kultur- og fritidsliv. I dette kapitel får I derfor en introduktion til de overvejelser, som I kan gøre jer i forhold til skolens vision, sammenhæng med lokalområdet, interessenter, brugergrupper, kommunikation og fysiske rammer. Dermed kan I få skabt et strategisk fundament for jeres skolebyggeri fra start.

Kapitlet sætter fokus på, hvordan I kan drøfte, hvilken mission og vision I ønsker i forhold til skolens brugere – både i og uden for skoletid. Og hvilke behov og aktiviteter i lokalområdet, skolen kan bidrage til. Derudover sætter kapitlet fokus på, hvem der kan være relevante interessenter i forhold til jeres projekt, og hvordan I kan inddrage dem i processen. I får samtidig et indblik i, hvilke overvejelser I kan gøre jer for at skabe en klar fortælling for jeres byggeri, og hvordan I kan kommunikere for at sikre, at der er opbakning til projektet fra start. Endelig præsenterer kapitlet, hvad I kan drøfte i forhold til de fysiske rammer, herunder inventar, drift og vedligehold, så I sikrer jer, at skolen harmonerer med kommunens strategier for totaløkonomi, drift og indkøbsaftaler.

Kapitlet giver jer således en indføring i, hvilke væsentlige områder, I bør forholde jer til for at få etableret et solidt strategisk fundament for jeres skolebyggeri.

Vil du vide mere om de strategiske overvejelser? Lad dig inspirere af casen om Gladsaxe Kommunes praksisforsøg