Case – AAB Aarhus tagudskiftning
[av_breadcrumbs]
Casen er udvalgt på baggrund af de udvalgte krav til digitale leverancer, og den enkle kontraktstruktur. Casen viser at få og gennemtænkte digitale krav giver værdi i selv en renovering som kun omfatter en tagudskiftning. De konkrete digitale krav kan læses under tjeklisterne for “Forenklet kontrakt”, mens casebeskrivelsen nedenfor forklarer den udbudsmæssige ramme om projektet.
Bygherre: AAB
Rådgivere: Arkitekter Johansen og Rasmussen, NS Rådgivende Ingeniører A/S.
Entreprenør: Afventer oplysning.
Udbudsform og kontrakter: Projektet er udbudt efter tilbudsloven, først i totalrådgivning baseret på ABR89, og dernæst i hovedentreprise baseret på AB92.
Beskrivelse af byggeprojektet:
Projektet vedrører en udskiftning af to tegltage på to forskellige boligejendomme beliggende i en randbebyggelse på Abildgade og Bethehesedavej i Aarhus. Desuden lidt murer- og kloakarbejder på en garagebygning.
Udbudsmateriale:
AAB Afd. 32 blev udbudt på et materiale som omfattede udbudsbrev, samlet byggesags- og fagbeskrivelse, tegninger, tilbudsliste, udbudstidsplan, plan for sikkerhed og sundhed, vejledninger og AAB bygningsdelskort. Udbuddet blev annonceret og administreret på iBinder.
Udbudstekster vedr. digitale krav:
Læs udpluk af udbudsmaterialet under tjeklisterne til “Forenklet kontrakt”.
Tildelingskriterier:
Tildelingskriteriet var laveste pris.
Prisafgivelse:
De bydende hovedentreprenører afgav deres bud i form af udfyldelse og upload af tilbudslisten på iBinder indenfor en tidsfrist. Der var ikke angivet mængder på arbejderne i tilbudslisten, bortset fra stipulerede ydelser (enhedspriser).
Incitamentsstruktur:
Projektet er udbudt med den klassiske incitamentsstruktur i byggeriet.
Rådgivernes konkurrence på procenthonoraret giver et incitament til at afgive et godt bud.
Tildelingskriteriet om laveste pris på hovedentreprisen giver et incitament til at afgive et skarpt tilbud på opgaven. Det kan efterfølgende give udfordringer med ekstraregninger, hvis ikke hovedprojektet er entydigt og komplet.
Økonomi:
Projektet er udbudt i juli 2019. Casen vil blive opdateret med oplyninger om bugdetoverholdelse når arbejdet er afleveret.
Tid:
Projektet er udbudt i juli 2019. Casen vil blive opdateret med oplyninger om overholdelse af tidsplanen når arbejdet er afleveret.
Kvalitet:
Projektet er udbudt i juli 2019. Casen vil blive opdateret med oplyninger om kvaliteten af arbejdet når det er afleveret.
Bygherrens kompetencer:
AAB Arhus har i en længere årrække digitaliseret i driftorganisationen, og har gennemført adskillige udviklingsprojekter.
Generelt kan det siges at selv et projekt med enkle kontrakter kræver en bygherreorganisation med erfaring, også med det der typisk går galt i grænsefladerne mellem de forskellige fag.
Bygherrens evaluering og erfaringsopsamling:
AAB Aarhus har særligt i driftorganisationen opsamlet erfaringer om digitalisering. Læren fra udviklingsprojekterne er især, at det er nødvendigt at se på ressourceforbruget til at vedligeholde data, før man træffer beslutning om at digitalisere “assets” eller arbejdsgange. Ressourceforbruget til at vedligeholde data kan overstige den første digitaliseringsindsats mange gange, og hvis data ikke vedligeholdes og opdateres, bliver de i mange tilfælde værdiløse over tid.