• Job
  • Om Bygherreforeningen
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • Filarkiv
Bygherreforeningen
  • COVID-19
  • AB18-guiden
  • Kurser & arrangementer
  • Netværk
  • Aktuelt
  • Viden
  • Indflydelse
  • Medlemskab
  • Om Bygherreforeningen
  • Søg
  • Menu

Case – AAB Aarhus tagudskiftning

Du er her: Start / Digitaliseringsguiden / Cases / Forenklet kontrakt AAB Aarhus Tagudskiftning

Casen er udvalgt på baggrund af de udvalgte krav til digitale leverancer, og den enkle kontraktstruktur. Casen viser at få og gennemtænkte digitale krav giver værdi i selv en renovering som kun omfatter en tagudskiftning. De konkrete digitale krav kan læses under tjeklisterne for “Forenklet kontrakt”, mens casebeskrivelsen nedenfor forklarer den udbudsmæssige ramme om projektet.

Bygherre: AAB
Rådgivere: Arkitekter Johansen og Rasmussen, NS Rådgivende Ingeniører A/S.
Entreprenør: Afventer oplysning.
Udbudsform og kontrakter: Projektet er udbudt efter tilbudsloven, først i totalrådgivning baseret på ABR89, og dernæst i hovedentreprise baseret på AB92.

Beskrivelse af byggeprojektet:

Projektet vedrører en udskiftning af to tegltage på to forskellige boligejendomme beliggende i en randbebyggelse på Abildgade og Bethehesedavej i Aarhus. Desuden lidt murer- og kloakarbejder på en garagebygning.

Udbudsmateriale:
AAB Afd. 32 blev udbudt på et materiale som omfattede udbudsbrev, samlet byggesags- og fagbeskrivelse, tegninger, tilbudsliste, udbudstidsplan, plan for sikkerhed og sundhed, vejledninger og AAB bygningsdelskort. Udbuddet blev annonceret og administreret på iBinder.

Udbudstekster vedr. digitale krav:
Læs udpluk af udbudsmaterialet under tjeklisterne til “Forenklet kontrakt”.

Tildelingskriterier:
Tildelingskriteriet var laveste pris.

Prisafgivelse:
De bydende hovedentreprenører afgav deres bud i form af udfyldelse og upload af tilbudslisten på iBinder indenfor en tidsfrist. Der var ikke angivet mængder på arbejderne i tilbudslisten, bortset fra stipulerede ydelser (enhedspriser).

Incitamentsstruktur:
Projektet er udbudt med den klassiske incitamentsstruktur i byggeriet.
Rådgivernes konkurrence på procenthonoraret giver et incitament til at afgive et godt bud.
Tildelingskriteriet om laveste pris på hovedentreprisen giver et incitament til at afgive et skarpt tilbud på opgaven. Det kan efterfølgende give udfordringer med ekstraregninger, hvis ikke hovedprojektet er entydigt og komplet.

Økonomi:
Projektet er udbudt i juli 2019. Casen vil blive opdateret med oplyninger om bugdetoverholdelse når arbejdet er afleveret.

Tid:
Projektet er udbudt i juli 2019. Casen vil blive opdateret med oplyninger om overholdelse af tidsplanen når arbejdet er afleveret.

Kvalitet:
Projektet er udbudt i juli 2019. Casen vil blive opdateret med oplyninger om kvaliteten af arbejdet når det er afleveret.

Bygherrens kompetencer:
AAB Arhus har i en længere årrække digitaliseret i driftorganisationen, og har gennemført adskillige udviklingsprojekter.
Generelt kan det siges at selv et projekt med enkle kontrakter kræver en bygherreorganisation med erfaring, også med det der typisk går galt i grænsefladerne mellem de forskellige fag.

Bygherrens evaluering og erfaringsopsamling:
AAB Aarhus har særligt i driftorganisationen opsamlet erfaringer om digitalisering. Læren fra udviklingsprojekterne er især, at det er nødvendigt at se på ressourceforbruget til at vedligeholde data, før man træffer beslutning om at digitalisere “assets” eller arbejdsgange. Ressourceforbruget til at vedligeholde data kan overstige den første digitaliseringsindsats mange gange, og hvis data ikke vedligeholdes og opdateres, bliver de i mange tilfælde værdiløse over tid.

Om Bygherreforeningen

Bygherreforeningen er interesseorganisationen for professionelle bygherrer i Danmark. Som aktiv partner i byggeriet påvirker foreningen rammerne gennem dialog og samarbejde med andre interesseorganisationer, offentlige styrelser, ministerier og brugere.

Bygherreforeningen virker for en udvikling indenfor byggeret og fokuserer især på brugernes behov og ønsker i processen omkring bygge- og anlægsarbejder.

Om Bygherreforeningen
Om Medlemskab

Genveje

  • COVID-19
  • AB18-guiden
  • Kurser & arrangementer
  • Netværk
  • Aktuelt
  • Viden
  • Indflydelse
  • Medlemskab
  • Om Bygherreforeningen

Om Bygherreforeningen

  • Job
  • Om Bygherreforeningen
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • Filarkiv

Kontakt

Bygherreforeningen
BLOX, Bryghuspladsen 8
Indgang C, 3. sal
1473 København K
Telefon: 7020 0071
info@bygherreforeningen.dk

Sociale medier

Facebook Linkedin Twitter
Copyright Bygherreforeningen 2019 © Produced by KathArt Interactive - Alle billedrettigheder: Kontraframe
Scroll to top
Vi benytter cookies.
OK
Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ikke nødvendige

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.