Har I defineret en datastruktur for jeres projekt, som også kan bruges til ændringer?
Ændringer
[av_breadcrumbs]
Værdien af at stille krav:
- Ændringer i et byggeprojekt giver udfordringer for både kvaliteten, tiden og økonomien. Derfor kan det også på små ukomplicerede byggeprojekter, give god mening at håndtere ændringer digitalt, fordi det giver et hurtigere flow og dermed et bedre overblik. Der findes et par softwareløsninger på det danske marked, der kan håndtere og registrere tekniske forespørgsler og ændringer. På den måde har man grundlaget for en “digital logbog” over ændringer.
- Selvom det ikke er et krav i AB18 forenklet, kan det give værdi at føre en “digital logbog” over ændringer og deres konsekvenser for økonomien og tidsplanen. Hvis projektet har en risikolog, bør der være en sammenhæng til den.
Opmærksomhedspunkter
- Mange små ændringer kan hurtigt vokse til større summer, og derfor er en løbende registrering og godkendelse bedre, end at “samle sammen” under en bestemt beløbsgrænse, som man traditionelt har gjort “på papir”.
Lovgivning:
- Ingen direkte lovgivning
Aftalegrundlag:
Internationale standarder:
- Ingen direkte relaterede standarder
Teknisk Fælleseje:
Tjekliste
Udbudstekster, eksempler
Ændringer, udbudstekster fra case AAB Aarhus:
Der er ingen direkte digitale krav i udbudsmaterialet.