• Job
  • Om Bygherreforeningen
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • Filarkiv
Bygherreforeningen
  • COVID-19
  • AB18-guiden
  • Kurser & arrangementer
  • Netværk
  • Aktuelt
  • Viden
  • Indflydelse
  • Medlemskab
  • Om Bygherreforeningen
  • Søg
  • Menu

Digitalt samarbejde

Du er her: Start / Digitaliseringsguiden / Samlet kontrakt / Digitalt samarbejde

Værdien af at stille krav:

  • IKT ledelse skal sikre, at det digitale samarbejde fungerer, så det understøtter de forskellige fag på projektet bedst muligt. Bygherren kan vælge at lade IKT ledelsen ligge under projekteringsledelsen, eller antage en uafhængig IKT-bygherrerådgivning til opgaven.
  • Det giver værdi at projektmateriale er tilgængeligt for alle der har brug det, på en eller flere fælles projektweb, da fejl i byggeprojekter ofte skyldes manglende viden eller overblik.
  • Derudover er der et væld af andre muligheder for at samarbejde digitalt, som ofte ikke udnyttes. Dette kan f.eks. være at dele og arbejde i samme dokumenter, online møder mv.

Opmærksomhedspunkter

  • Det digitale samarbejde i bygningsmodeller er behandlet under digitale bygningsmodeller.
  • En samlet kontrakt fjerner i sig selv ikke grænsefladeproblemer og samarbejdsvanskeligheder, men skaber en anden kontraktuel ramme omkring dem, som skjuler dem for bygherren, medmindre der er tale om en IPD lignende kontrakt.
  • I en ren totalentreprise kontrakt samt i OPP kontrakter, bør bygherre begrænse sig til at stille krav om, at der skal anvendes en projektweb til samarbejdet, og at Totalentreprenøren/OPP leverandøren selv stiller den til rådighed og dermed ejer data. Bygherren bør dermed kun stille krav til selve afrapporteringen af projektet, og ikke kræve procesdokumentation udover den lovpligtige del, f.eks. kvalitetssikring og arbejdsmiljø.
  • I alle andre mellemformer af totalentreprise kontrakter, bør bygherren af dokumentationshensyn have fuld adgang til de data, der ligger på projektweb. Den enkleste måde at sikre dette, er ved at stille softwaren til rådighed for totalentreprenøren, og forpligte alle under kontrakten til at bruge den.
  • Det er værd at minimere e-mail-kommunikationen på projekter, fordi e-mails består af prosa tekst, der er vanskelig at søge i. Det kræver et brugervenlig projektweb som kan håndtere beskeder, og en beslutning om at holde kommunikationen der.
  • Det vi i Danmark kender som “projektweb”, kaldes internationalt for  “Common Data Environment, CDE”. Det kan både dække over simpel fildeling og mere avancerede løsninger, som kan håndtere kommunikationen på projektet, med beskedfunktioner og opgavetildeling, samt egentlige BIMservere.
Lovgivning:
  • IKT bekendtgørelserne nr. 118 og 119 af 2013, §3 og §5
Aftalegrundlag:
  • AB18 , §16 mfl.
Internationale standarder:
  • EN ISO 19650-1:2018
  • EN ISO 19650-2:2018
Teknisk fælleseje:
  • IKT specifikation
  • IKT Procesmanual (BIM execution plan)
Tjekliste for IKT ledelse
  • Har I stillet krav om IKT ledelse ?
  • Har I stillet krav om en IKT procesmanual (BIM execution plan) ?
Tjekliste for projektweb
  • Kan projektwebben understøtte datamodellen for projektet?
  • Har i taget stilling til om I stiller projektweb til rådighed for det digitale samarbejde?
  • Har I taget stilling til hvordan i får data ud af projektwebben igen?
  • Er projektwebben brugervenlig?
  • Har projektwebben de nødvendige workflows og kontroller?
  • Har projektwebben statistik og log?
  • Kan projektwebben opfylde jeres krav til dokumentstyring?
  • Kan projektwebben fungere på mobiltelefoner?
  • Kan projektwebben bruges til kommentering og tekniske forespørgsler direkte i de digitale bygningsmodeller, både for bygherre, evt. brugerorganisation, evt. driftorganisation og underentreprenører som ikke kan anvende BIM værktøjer?
Udbudstekster, eksempler

Note: Nedenstående eksempel på udbudstekst er udtryk for bygherrens valg på tidspunktet for udbud af den konkrete byggesag. Bygherreforeningen anbefaler, at man fremadrettet bruger det nye danske aftalesystem, dvs. AB18, ABR18, ABT18 mv., som grundlag.

Digitalt samarbejde, udbudstekster fra case Tønsberg projektet:

Digital Collaboration and interaction, afsnit 2.4:

BIM control, supervision and roles The TP use, as a basic principal, the current version of the role structure and definition from buildingSMART Norway. The following is according to the buildingSMART Norway standard BIM roles.

The Design and Engineering Team Information Manager has a key role is role in facilitating the management of the federated model and the production of project outputs. The information manager is also responsible for managing the operation, standards and culture of the common or collaborative data environment (CDE).

Digital Collaboration and interaction, afsnit 1.6:

Digital Collaboration Platform
In order to achieve the goals of this project – it is crucial that all parties are connected to the same digital network and collaboration data environment (CDE). The Building Commissioner (BC) will establish a digital collaboration platform, which all parties will be using. All parties shall be co-located at the Building Commissioners premises next to the building site, where the design work shall be done in the Collaboration and BIG-room. There will be established a data network – both cabled and wireless, with high speed/capacity internet lines.

The digital collaboration platform will be common for all parties, where each role has access to the necessary software and file server. The BC cooperate with Sykehusbygg HF in order to establish a project platform, and a transfer to this platform must be taken into account. Virtual Desktop Interface (VDI) may be used as the common platform.

All design and engineering work shall be done in this platform, and all files (both draft and verified) shall be saved in a data storage in this platform. The different software will use this platform in their daily work.

Collaboration basis, afsnit 4.2:

Other methods and tools
In addition to Target Value Design, several other methods and tools will be applied in the project. How, and to what extent they will be included in the project, will be decided early in Collaboration 1:

3/4/5/D BIM
VDC/ICE (design process)
Big Room
Synchro (4D presentation)
A3 Process & Reporting
Value Stream Mapping
Target Value Design
Last Planner
Master Scheduling
Phase Planning
Look-ahead/Constraint Planning
Pull Planning
Reliable Promising/PPC
Continuous Improvement/Plus-Delta.
Cost: ISY
Room and function database: dRofus

Tjeklister til digitale krav

Samlet kontrakt
Datamodel
Digitalt samarbejde
Digitale bygningsmodeller
Bæredygtighed
Digitalt udbud
Mængder
Ændringer
Kvalitetssikring, mangler og digital aflevering

Om Bygherreforeningen

Bygherreforeningen er interesseorganisationen for professionelle bygherrer i Danmark. Som aktiv partner i byggeriet påvirker foreningen rammerne gennem dialog og samarbejde med andre interesseorganisationer, offentlige styrelser, ministerier og brugere.

Bygherreforeningen virker for en udvikling indenfor byggeret og fokuserer især på brugernes behov og ønsker i processen omkring bygge- og anlægsarbejder.

Om Bygherreforeningen
Om Medlemskab

Genveje

  • COVID-19
  • AB18-guiden
  • Kurser & arrangementer
  • Netværk
  • Aktuelt
  • Viden
  • Indflydelse
  • Medlemskab
  • Om Bygherreforeningen

Om Bygherreforeningen

  • Job
  • Om Bygherreforeningen
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • Filarkiv

Kontakt

Bygherreforeningen
BLOX, Bryghuspladsen 8
Indgang C, 3. sal
1473 København K
Telefon: 7020 0071
info@bygherreforeningen.dk

Sociale medier

Facebook Linkedin Twitter
Copyright Bygherreforeningen 2019 © Produced by KathArt Interactive - Alle billedrettigheder: Kontraframe
Scroll to top
Vi benytter cookies.
OK
Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ikke nødvendige

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.