Digitalt samarbejde
[av_breadcrumbs]
Værdien af at stille krav:
- IKT ledelse skal sikre at det digitale samarbejde fungerer understøttende, for de forskellige fag på projektet. Bygherren kan vælge at lade IKT ledelsen ligge under projekteringsledelsen, eller antage en uafhængig IKT-bygherrerådgivning til opgaven.
- Det giver værdi, at sørge for at projektmateriale er tilgængeligt for alle, der har brug det, da fejl i byggeprojekter ofte skyldes manglende viden eller overblik.
- Derudover er der et væld af andre muligheder for at samarbejde digitalt, som ofte ikke udnyttes. Dette kunne f.eks. være at dele og arbejde i samme dokumenter, online møder mv.
Opmærksomhedspunkter
- Det digitale samarbejde direkte i bygningsmodeller er behandlet under digitale bygningsmodeller.
- I separate kontrakter bør bygherren af dokumentationshensyn have fuld adgang til de data der ligger på projektwebben. Den enkleste måde at sikre dette er ved at stille softwaren til rådighed for rådgivere og entreprenører, og forpligte alle under kontrakten til at bruge den.
- Alle parter bør selv sørge for oplæring i brugen af projektweb, så bygherren ikke skal betale for kurser eller ekstra tid. Der findes brugervenlige løsninger på markedet, som ikke er sværere at anvende end sociale medier iøvrigt.
- Det er værd at minimere e-mail-kommunikationen på projekter, fordi e-mails består af prosa tekst som er vanskelig at søge i. Det kræver en brugervenlig projektweb som kan håndtere beskeder, og en beslutning om at holde kommunikationen i projektweb.
- Stil kun krav om regler for navngivning af dokumenter hvis det kan forklares hvilken værdi det giver.
- Det der i Danmark kendes som “projektweb”, kaldes internationalt for “Common Data Environment, CDE”. Det kan både dække over simpel fildeling og mere avancerede løsninger, som kan tage sig kommunikationen på projektet, med beskedfunktioner og opgavetildeling, samt egentlige BIMservere.
Lovgivning:
Aftalegrundlag:
Internationale standarder:
Teknisk fælleseje:
- IKT specifikation
- IKT Procesmanual (BIM execution plan)
Tjekliste for IKT ledelse
Tjekliste for projektweb
Udbudstekster, eksempler
Note: Nedenstående eksempel på udbudstekst er udtryk for bygherrens valg på tidspunktet for udbud af den konkrete byggesag. Bygherreforeningen anbefaler, at man fremadrettet bruger det nye danske aftalesystem, dvs. AB18, ABR18, ABT18 mv., som grundlag.
Digitalt samarbejde, udbudstekster fra case DTU 310:
IKT specifikation, afsnit 3.1:
IKT ledelsens ydelser og leverancer
Stk. 1 Forestå den overordnede koordinering af BIM/CAD samarbejdet
Stk. 3 Forestå samling og opdatering af fagmodeller til fællesmodel i forbindelse med ovenstående, samt upload til visualiseringsværktøj.
Stk 4 Sikre at DTUs IKT 2.0 standard overholdes for Dandas (Kloak og dræn i terræn) og SEE Elektrical (EI).
Stk 5 Videreformidle kravene til BIM/CAD i det omfang underleverandørers leverancer omfatter projektering.
Stk 6. Sikre følgende ved hvert faseskift:
-DTU IKT 2.01 Evalueringsskema bliver udfyldt af alle projektets parter
-Der afleveres IFC model af alle fagmodeller.
-Der afleverres standard arealopgørelse jf DTU Space Management standard.
-Rum- og udstyrsdatabasen opdateres og relevante rapporter (rumskemaer, arealoversigter etc) skabes og uploades til projektweb.
IKT specifikation, afsnit 1.4:
IKT lederen skal (…) håndtere brugere, rettigheder, projektspecifikke opsætninger og konfigurationer.
IKT specifikation, afsnit 2.2 stk 1 og 2:
Al skriftlig kommunikation mellem alle byggesagens parter skal udveksles digitalt.
Al udveksling af dokumenter, tegninger og bygningsmodeller skal ske via projektweb.