• Job
  • Om Bygherreforeningen
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • Filarkiv
Bygherreforeningen
  • COVID-19
  • AB18-guiden
  • Kurser & arrangementer
  • Netværk
  • Aktuelt
  • Viden
  • Indflydelse
  • Medlemskab
  • Om Bygherreforeningen
  • Søg
  • Menu

Digitalt udbud

Du er her: Start / Digitaliseringsguiden / Seperate kontrakter / Digitalt udbud

Værdien af at stille krav:

  • Digitalt udbud sikrer at bygherren kan leve op til udbudsloven, hvor det i paragraf 132 hedder at: en ordregiver skal give fri, direkte og fuld elektronisk adgang til udbudsmaterialet, fra datoen for offentliggørelse af udbudsbekendtgørelsen i den Europæiske Unions Tidende.
  • Derudover bør et udbudsmateriale udarbejdes, så det er så tydeligt og sammenhængende som muligt, så uoverensstemmelser i materialet undgås så vidt muligt.

Opmærksomhedspunkter

  • Udbudsmateriale er generelt kun vokset i omfang, de sidste mange år. Der er behov for en forenkling, så selve mængden af materiale, ikke virker afskrækkende i sig selv. Prøv så vidt muligt at sammenskrive bilag, forkorte tekster, og følg princippet om at afskaffe to stykker dokumentation hver gang der tilføjes ét.
  • Arbejdsbeskrivelser bør linkes ind i de digitale bygningsmodeller. Der findes software til det, også på det danske marked.
  • Undgå så vidt muligt henvisninger i teksterne til yderligere dokumentation. Det får omfanget af udbudsmaterialet til at vokse yderligere.Skriv i stedet det væsentlige indhold ind i udbudsmaterialet.
  • Det er værd at overveje om en gængs udbudsportal kunne suppleres med en software, som kunne vise udbudsmaterialet “linket sammen”, for at give et bedre overblik for de bydende. Se evt. den kommende CEN standard prEN ISO 21597 Information container for data drop.
Lovgivning:
  • Lov nr. 1564 af 2015
  • IKT bekendtgørelserne nr. 118 og 119 af 2013, § 8 og 9
Aftalegrundlag:
  • YBL2018
Internationale standarder:
  • prEN ISO 21597-1 og 2 Information container for data drop
Teknisk fælleseje:
  • DiKon strukturering af udbudsmateriale
Tjekliste
  • Har I beskrevet i aftalen eller IKT specifikationen at der skal være sammenhæng i udbudsmaterialet?
  • Har I taget stilling til om I vil have digitale bygningsmodeller med i udbudsmaterialet?
  • Har I taget stilling til hvordan spørgsmål, svar og rettelsblade håndteres på en smart måde?
Udbudstekster, eksempler

Note: Nedenstående eksempel på udbudstekst er udtryk for bygherrens valg på tidspunktet for udbud af den konkrete byggesag. Bygherreforeningen anbefaler, at man fremadrettet bruger det nye danske aftalesystem, dvs. AB18, ABR18, ABT18 mv., som grundlag.

Digitalt udbud, udbudstekster fra case DTU 310:

IKT specifikation, afsnit 4.1 stk 2 og 4:
IKT lederens ydelser
Gennemgå projektets IKT tekniske afsnit til udbudsmateriale med bygherre, samt indarbejde bygherres kommentarer.
Sikre at IKT tekniske forespørgsler bliver besvaret i forbindelse med udbud.

IKT specifikation, afsnit 4.2 stk 4 og 5:
Bygningsmodeller der ligger til grundlag for projekteringen skal indeholdes i udbudsmaterialet. Omfang og indhold af bygningsmodellerne skal være beskrevet.

Bygningsmodeller stilles til rådighed for de bydende i IFC format. Der skal være sammenhæng mellem bygningsmodel, beskrivelser og tilbudslister.

 

 

Tjeklister til digitale krav

Seperate kontrakter
Datamodel
Digitalt samarbejde
Digitale bygningsmodeller
Bæredygtighed
Digitalt udbud
Mængder
Ændringer
Kvalitetssikring, mangler og digital aflevering

Om Bygherreforeningen

Bygherreforeningen er interesseorganisationen for professionelle bygherrer i Danmark. Som aktiv partner i byggeriet påvirker foreningen rammerne gennem dialog og samarbejde med andre interesseorganisationer, offentlige styrelser, ministerier og brugere.

Bygherreforeningen virker for en udvikling indenfor byggeret og fokuserer især på brugernes behov og ønsker i processen omkring bygge- og anlægsarbejder.

Om Bygherreforeningen
Om Medlemskab

Genveje

  • COVID-19
  • AB18-guiden
  • Kurser & arrangementer
  • Netværk
  • Aktuelt
  • Viden
  • Indflydelse
  • Medlemskab
  • Om Bygherreforeningen

Om Bygherreforeningen

  • Job
  • Om Bygherreforeningen
  • Kontakt
  • Presse
  • English
  • Filarkiv

Kontakt

Bygherreforeningen
BLOX, Bryghuspladsen 8
Indgang C, 3. sal
1473 København K
Telefon: 7020 0071
info@bygherreforeningen.dk

Sociale medier

Facebook Linkedin Twitter
Copyright Bygherreforeningen 2019 © Produced by KathArt Interactive - Alle billedrettigheder: Kontraframe
Scroll to top
Vi benytter cookies.
OK
Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ikke nødvendige

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.