12/03/2021

Diversiteten i byggeriet skal øges – fem gode råd til bygherren

Bygherrerne kan gøre en forskel for et bekymrende lille antal kvinder i byggeriet. Her følger en række anbefalinger til, hvordan bygherrerne kan skubbe på at branchen får mere ligestilling og dermed også udvikler en sundere og mere konkurrencedygtig kultur. Anbefalingerne kommer fra en ny rapport på området, der blev lanceret i denne uge. (Anbefalingerne findes nederst på siden)

Diversiteten i byggeriet halter. Kun 9 pct. af byggeriets medarbejdere er kvinder og blandt håndværkere er tallet nede på 4 pct. Det er en bekymrende udvikling, som har stået stille i godt 20 år. For mangel på diversitet gør branchen mindre effektiv, viser ny rapport. Den placerer ansvaret hos en meget mandsdomineret kultur, som gør kvinderne til gæster i deres eget fag.

På kvindernes kampdag den 8. marts blev der sat fokus på kvinder i landets fjerdestørste erhverv. Eller måske rettere manglen på samme. Foreningen for Byggeriets Ansvar (FBSA) lancerede en ny undersøgelse, der satte fokus på problemet – og viste veje til løsninger. En rapport som har givet en vis genlyd i og uden for branchen:

”Vi ved fra andre undersøgelser, at øget diversitet kan afspejle sig på bundlinjen. På tværs af brancher tjener de mest mangfoldige virksomhe­der i Danmark således i gennem­snit 5,7 procentpoint mere end de mindst mangfoldige virksomheder”, fortæller sekretariatsleder for FBSA, Christina Schultz.

Derfor har det undret hende og medlemmer af hendes forening, der tæller virksomheder fra hele værdikæden, at der er så få kvinder i byggeriet. Der burde ligge et kæmpe produktivitets- og kvalitetspotentiale i at få vendt den udvikling.

Foreningens nye undersøgelse giver et par forklaringer på den manglende diversitet.

”Generelt oplever kvinderne, at byggeriet har et stærkt hierarkisk arbejdsmiljø, en hård jargon og en gruppeidentitet baseret på det fællestræk at være mand. Der er mangel på respekt for de ’bløde’ værdier’, som kvinder forventes at bidrage med i branchen. Konsekvensen bliver, at kvinderne føler sig som gæster i eget fag,” fortæller Christina Schultz.

Behov for kulturændring

Rapporten peger på et åbenlyst behov for en kulturændring.

”Der har gennem de senere år været øget fokus på at rekruttere flere piger til erhvervsskolerne, og det er et vigtigt første skridt. Problemet er bare, at de hurtigt bliver skræmt af den grundlæggende kultur og jargon i branchen. Arbejder vi ikke med de ting, der udelukker dem fra fællesskabet, er vi lige vidt. Vi skal tage det bedste fra byggebranchens eksisterende DNA og justere det, som ikke fungerer optimalt, så vi kan skabe et inkluderende arbejdsmiljø for alle”, siger Christina Schultz.

Hun mener, det er afgørende at arbejde på tiltag, der bidrager til at sikre kvinders fastholdelse i branchen i det lange løb. Og hun mener, at bygherrerne kan gøre meget. Både i egne organisationer og på de byggepladser, de er ansvarlige for.

”39 pct. af de ansatte – i de af landets bygherreorganisationer der er medlemmer af Bygherreforeningen – er kvinder. Det er flere end andre steder i værdikæden. Men her er der måske også noget at arbejde videre med. Jeg kunne godt have en tese om, at særligt lederposterne var mere mandsdominerede. Men bygherrerne kan desuden spille en stor rolle i forhold til at skubbe på udviklingen i resten af byggeriet. De har alle muligheder for at skabe nogle gode rammer for diversitet ved bl.a. at arbejde med kulturen og italesætte ønsket om øget diversitet på deres byggepladser. Det er trods alt dem, som sidder for bordenden på byggeprojektet.”

Fem gode råd

Christina Schultz har følgende anbefalinger til landets bygherrer i forhold til at skabe øget diversitet på landets byggepladser:

1. Stil krav om en god tone
    Bygherren bør udtrykke et klart ønske om at have en ordentlig tone på egne byggepladser. Det kan eksempelvis være ved at udvikle et kort og præcist kodeks for samtaler på pladsen, hvor man eksplicit udtrykker ønske om en god og ordentlig opførsel, ingen nedsættende bemærkninger på baggrund af køn, alder, race eller religion, ingen grænseoverskridende eller lumre bemærkninger osv. Ønsket kan udtrykkes ved kontraktindgåelse og blive gentaget ved byggemøder.
  2. Plan for sikkerhed og sundhed indeholder psykisk arbejdsmiljø
    Alle bygherrer er ansvarlige for sikkerhed og sundhed på byggepladsen og skal udarbejde en plan på området. Denne plan skal også indeholde krav om psykisk arbejdsmiljø. Det gør den sjældent i dag.
  3. Et sted at henvende sig
    Der skal være et sikkert sted at henvende sig, hvis man oplever grænseoverskridende adfærd. Både verbalt og fysisk. Bygherren kan sammen med entreprenøren finde en person eller et sted, hvor personer, der føler sig forulempet, kan henvende sig. Det skal være lige så naturligt at indrapportere grænseoverskridende adfærd, som det er at indrapportere ulykker og arbejdsskader.
  4. Ingen plakater af nøgne damer i skurvognen
    Bygherren skal opfordre til at alle fjerner plakater med nøgne mennesker i skurvognene. Den slags ophæng er med til at legitimere en uønsket seksuel tone på arbejdspladsen. Bygherren opfordres til at komme ud i skurvognene og følge op og minde om, at den type udsmykning er uønsket.
  5. Skab fællesskaber på byggepladsen
    Det er nemmere at respektere kolleger på byggepladsen, når man kender hinanden. Typisk er der en stor opdeling i fagligheder. Det er nemmere at være grov over for personer, man ikke kender. Men spiser man for eksempel frokost sammen og kender hinanden bedre, lægges der en dæmper på den uheldige tone.

Nyheden er skrevet af Jesper Malm