Nyhed -

29/08/2019

Energieffektive bygninger skal på den politiske dagsorden

Blogindlæg skrevet af: Michael H. Nilesen, Direktør, Dansk Byggeri

Den nye regering har meldt ambitiøse mål ud på klima og energiområdet. Det ligger et markant pres på de forskellige ministre, der i løbet af efteråret skal levere politiske udspil, aftaler, der sikre at de ambitiøse mål nås. Ikke mindst målet om 70 procent reduktion af CO2 udledningen frem mod 2030 kræver en indsats inden for alle sektorer – herunder også bygninger.

Det kan stille og roligt konstateres, at klima, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen har travlt. Han skal hurtigt rette op på, at man i flere år har fokuseret ensidigt på at udbygge energien med sol og vind, samtidig med at initiativer for mere energieffektive boliger og bygninger har været nærmest fraværende. Før sommerferien roste EU-Kommissionen Danmarks indsats for at udbygge den vedvarende energi, mens der var skarp kritik af den indsats, vi yder for at gøre vores boliger og bygninger mere energieffektive. Det skal der gøres noget ved.

EU Kommissionen opfordrer direkte Danmark til at skifte kurs, skrue op for ambitionerne og tage initiativer, der vil reducere energiforbruget i 2030, så vi bidrager til EU’s mål om 32,5 procent energieffektivitet i 2030. Men ikke nok med det: Sidste år satte et bredt politisk flertal på Christiansborg energiafgifterne ned og skar i støtten til energieffektivitet.

Der er simpelthen brug for, at energipolitikken i Danmark justeres, så den går på to ben – udbygning med vedvarende energi og energieffektivisering.

I brede kredse i både byggeriet og industrien har vi længe forsøgt at råbe beslutningstagerne op. Og den melding vi nu hører fra Bruxelles, er ikke til at tage fejl af. Energieffektivisering skal spille en mere central rolle i klima- og energipolitikken.

Derfor er der behov for, at regeringen prioriterer det og sætter en bred strategi for renovering i gang. En strategi, der kan være med til at bringe Danmark i mål med den grønne omstilling, uden at omkostningerne tager overhånd.

Beregninger fra EA Energianalyse viser, at den grønne omstilling af vores energisystem frem mod 2050 ovenikøbet kan gennemføres langt billigere, hvis energieffektivisering tænkes ind, samtidig med at man udbygger med vedvarende energi som sol og vind. Beregningerne viser, at den grønne omstilling bliver mellem 120 og 160 milliarder dyrere at gennemføre, hvis man går uden om energieffektivisering. Og vi skal naturligvis energiforbedre vores bygninger, når vi alligevel renoverer og fornyer. Det er her, det er billigt og fornuftigt at tænke energiforbedring ind.

Danmark har frist til udgangen af året til at indsende en revideret national plan. Hvis målene ikke nås, har EU-Kommissionen mulighed for at foreslå ny lovgivning, der vil sikre, at det sker. Derfor haster det med at formulere en ambitiøs indsats fra dansk side, hvor nogle af elementerne fra regeringens og støttepartiernes politiske forståelsespapir kan bringes i spil. Det kan for eksempel omfatte aftaler med kommuner og regioner om årlige mål for, hvor meget deres energiforbrug skal bringes ned. Og herudover har branchesamarbejdet Grøn Logik præsenteret otte yderligere forslag, der kan styrke energieffektiviseringsindsatsen i forhold til vores bygninger. Branchen er klar til at medvirke, når der skal findes nye løsninger og sættes mere turbo på energieffektivisering

Nyheden er skrevet af