Energirenovering: Ikke uden aftalte mål og målinger - Bygherreforeningen

Blog -

02/03/2015

Energirenovering: Ikke uden aftalte mål og målinger

Blogindlæg skrevet af: Göran Wilke, adm. direktør, IC-Meter, tidl. chef for Elsparefonden

 

Det er svært at forestille sig, at et firma ville slippe godt fra at sælge vinflasker med halvt indhold – eller sælge to paller brænde og kun levere den ene. Vi forventer ganske enkelt, at når vi køber en ydelse, får vi det aftalte. Når vi køber energirenoveringer er det noget andet. Her køber vi en behandling af en bygning med en forventet effekt. Det er som at købe slankekure og skønhedsoperationer.

 

Skærmbillede_030315_105825_AM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis renoveringen ikke giver det forventede resultat, bliver dette tit fejlagtigt forklaret med brugernes forkerte adfærd. Det er muligt, at entreprenøren har ret, når han fastholder, at renoveringen var lige efter bogen, og at det er brugerens adfærd, der er gal. Sagen er blot, at det ved vi ikke. Begge lejre kan derfor let kritisere og klandre hinanden, mens øvrige husejere kigger efter investeringer med større kundetilfredshed.

 

Hvad er det, vi ønsker?
Vi lever og arbejder i bygninger, der ofte er på alder med os selv. Så kan det da ikke undre, at disse også trænger til at blive grundigt opdaterede. I lighed med os, skal de honorere de krav, som samfund og individer stiller i dag og i fremtiden. For en bygning drejer det sig blandt andet om indretning og sundhed, lys, luft, servicetilbud, ressourceforbrug og klimahensyn. At forny en bygning handler om mange og forskellige ønsker. Her findes der ingen rigtige miks, men en række mindstekrav. Til gengæld står og falder succesen med, at man som ejer gør sig helt klart, hvorfor bygningen skal opgraderes, og hvordan den skal virke efter operationen. Det er selve pointen.

 

Aftaler med indbygget målopfølgning
En aftale med en entreprenør bør selvsagt fokusere på, hvordan bygningen rent faktisk kommer til at fungere i sit nye liv. Et indlysende princip, som alle tilsyneladende er enige i, men som sjældent håndhæves. Begrundelsen er typisk, at det er svært at adskille brugeradfærd fra bygningens tekniske forhold, men selvfølgelig kan man vurdere bygning og brugeradfærd hver for sig. Løsningen er lige til, hvis man husker på, at kerneydelsen er et godt indeklima – ikke energi!

Temperatur, luftforhold og omfang af aktiv udluftning kan dokumenteres ved fortløbende målinger af indeklimaet – temperatur, fugt og CO2. Det er noget, som brugerne typisk har stor indflydelse på.

 

icmeter billede

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Husk, at det er ønsket om at opretholde et indeklima, der adskiller sig fra det lokale udeklima, der giver anledning til et energiforbrug. Ved samtidig at registrere det lokale vejr og faktiske varmeforbrug, kan kvaliteten af klimaskærm og installationer vurderes – se billede.

En moderniseringskontrakt giver passende garanti for at bygningen og de tekniske installationer fungerer optimalt. Omvendt skal en entreprenør selvsagt ikke gøres ansvarlig for uhensigtsmæssig brugeradfærd. Aftalens ydelseskrav skal netop formuleres som en funktion af det målte inde- og udeklima.

Dette løser ikke blot mulige konflikter mellem kunde og entreprenør. Fortløbende målinger og visualiseringer kan samtidig anspore brugere og entreprenører til at blive endnu bedre inden for deres respektive discipliner – brugeradfærd og tekniske energibesparelser.

Dette er ikke en vision. Sådanne koncepter findes allerede på markedet.

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Aktuelt

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

[av_custom_masonry_entries 0_pos_post='' 1_pos_post='' 2_pos_post='' 3_pos_post='' post_terms='Kursusemne,48,50,58,56,57,51,54,49,59,52,63,55' nr_posts='3' nr_off_posts='' post_order='ASC' grid_layout='without_top' top_image='http://bygherreforeningen.kathlab.dk/wp-content/uploads/2018/06/Overblik-over-ændringer-i-AB.jpg' attachment='2544' attachment_size='full' masonry_filter='hide' av_uid='av-jia0oanc' custom_class='']

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev