Blog -

02/03/2015

Energirenovering: Ikke uden aftalte mål og målinger

Blogindlæg skrevet af: Göran Wilke, adm. direktør, IC-Meter, tidl. chef for Elsparefonden

 

Det er svært at forestille sig, at et firma ville slippe godt fra at sælge vinflasker med halvt indhold – eller sælge to paller brænde og kun levere den ene. Vi forventer ganske enkelt, at når vi køber en ydelse, får vi det aftalte. Når vi køber energirenoveringer er det noget andet. Her køber vi en behandling af en bygning med en forventet effekt. Det er som at købe slankekure og skønhedsoperationer.

 

Skærmbillede_030315_105825_AM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis renoveringen ikke giver det forventede resultat, bliver dette tit fejlagtigt forklaret med brugernes forkerte adfærd. Det er muligt, at entreprenøren har ret, når han fastholder, at renoveringen var lige efter bogen, og at det er brugerens adfærd, der er gal. Sagen er blot, at det ved vi ikke. Begge lejre kan derfor let kritisere og klandre hinanden, mens øvrige husejere kigger efter investeringer med større kundetilfredshed.

 

Hvad er det, vi ønsker?
Vi lever og arbejder i bygninger, der ofte er på alder med os selv. Så kan det da ikke undre, at disse også trænger til at blive grundigt opdaterede. I lighed med os, skal de honorere de krav, som samfund og individer stiller i dag og i fremtiden. For en bygning drejer det sig blandt andet om indretning og sundhed, lys, luft, servicetilbud, ressourceforbrug og klimahensyn. At forny en bygning handler om mange og forskellige ønsker. Her findes der ingen rigtige miks, men en række mindstekrav. Til gengæld står og falder succesen med, at man som ejer gør sig helt klart, hvorfor bygningen skal opgraderes, og hvordan den skal virke efter operationen. Det er selve pointen.

 

Aftaler med indbygget målopfølgning
En aftale med en entreprenør bør selvsagt fokusere på, hvordan bygningen rent faktisk kommer til at fungere i sit nye liv. Et indlysende princip, som alle tilsyneladende er enige i, men som sjældent håndhæves. Begrundelsen er typisk, at det er svært at adskille brugeradfærd fra bygningens tekniske forhold, men selvfølgelig kan man vurdere bygning og brugeradfærd hver for sig. Løsningen er lige til, hvis man husker på, at kerneydelsen er et godt indeklima – ikke energi!

Temperatur, luftforhold og omfang af aktiv udluftning kan dokumenteres ved fortløbende målinger af indeklimaet – temperatur, fugt og CO2. Det er noget, som brugerne typisk har stor indflydelse på.

 

icmeter billede

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Husk, at det er ønsket om at opretholde et indeklima, der adskiller sig fra det lokale udeklima, der giver anledning til et energiforbrug. Ved samtidig at registrere det lokale vejr og faktiske varmeforbrug, kan kvaliteten af klimaskærm og installationer vurderes – se billede.

En moderniseringskontrakt giver passende garanti for at bygningen og de tekniske installationer fungerer optimalt. Omvendt skal en entreprenør selvsagt ikke gøres ansvarlig for uhensigtsmæssig brugeradfærd. Aftalens ydelseskrav skal netop formuleres som en funktion af det målte inde- og udeklima.

Dette løser ikke blot mulige konflikter mellem kunde og entreprenør. Fortløbende målinger og visualiseringer kan samtidig anspore brugere og entreprenører til at blive endnu bedre inden for deres respektive discipliner – brugeradfærd og tekniske energibesparelser.

Dette er ikke en vision. Sådanne koncepter findes allerede på markedet.

 

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Aktuelt

Styrk din faglighed på et af vores kommende arrangementer

feb
25
Byggeriets aftaler

Kend din AB18: Juridiske forhold og praktisk anvendelse

På dette kursus får du en grundig indføring i AB18. Vi tager dig igennem de grundlæggende organisatoriske forhold i byggesager og du får en god platform til at anvende og navigere i de entrepriseretslige regler,...

feb
27
Byggeri, drift og anlæg

Brug Drift Byg 2025

Når vi bygger for brugerne og foretager store investeringer, skal ressourcerne udnyttes optimalt i hele bygningernes levetid. Det gælder om at kende brugernes behov, tænke driften ind allerede tidligt i designprocessen, og forvalte brugen af...

mar
4
Velfærdsbyggeri

Fede læringsmiljøer på erhvervsskolerne

Hvordan kan vi indrette attraktive læringsmiljøer på både eksisterende og nye erhvervsskoler, som taler til eleverne og giver dem lyst til at være på skolen? Med denne konference sætter vi fokus på erhvervsskolernes fysiske rum...

mar
11
Strategi og ledelse

Bygherrerollen 360: Opgaver, roller og ansvar

Hvilken rolle skal bygherren indtage i projektet? Hvad indebærer bygherres rolle og ansvar? Og hvad skal du være særligt opmærksom på, når du indtager bygherrerollen i forhold til projektstyring, snitflader og krav? Det kan dette...

mar
12
Velfærdsbyggeri

Kom godt i gang med skoleprojektet

Her får du indsigt i de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med dit skoleprojekt og drøftet, hvordan du kan gribe opgaven an i forhold til pædagogik, didaktik, rum og...

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev