Skab bedre skolebyggeri gennem evalueringer

Fungerer det nye skolebyggeri efter hensigten? Er de gamle skolebygninger, nedslidte og uegnede til moderne undervisning? Eller er brugerne ved at vokse ud af rammerne? Der er mange spørgsmål, der relaterer sig til brugernes anvendelse af et byggeri, men ganske få svar.

I en verden hvor ressourcerne bliver mindre, begynder byggeriets funktioner og brugernes anvendelse af dem at komme i fokus. Der rejser sig et stigende behov for, at vi får viden om, hvorvidt vores bygninger er gode nok, fordi vi ikke længere kan bygge os ud af problemer. I stedet skal vi i højere grad bygge om, genanvende og bygge klogt. Det kræver viden, og derfor er evaluering af byggeri en vigtig komponent i udviklingen af fremtidens samfund.

Værktøj til både eksisterende byggeri og nyt byggeri

For at hjælpe landets bygherrer på vej mod en evalueringskultur, har Bygherreforeningen udviklet et simpelt værktøj i tre trin til evaluering af skolebyggeri. I dette evalueringsværktøj får du en konkret metode til at evaluere et skolebyggeri, efter det er taget i brug. Men værktøjet kan også bruges på eksisterende skoler, hvor der er behov for at vide, om bygningen lever op til brugernes ønsker og praksis. Med værktøjet bliver du dermed klædt på til at undersøge, om bygningen understøtter brugerne, om der er behov for at foretage mindre justeringer, eller om der er et reelt grundlag for at bygge om, til eller nyt.

Evalueringsværktøjet består af denne håndbog, som fører dig igennem evalueringsprocessen fra start til slut. Derudover består værktøjet af fem skabeloner, som du kan udfylde igennem evalueringen. Skabelonerne er til at gennemføre workshop, observation, pædagogisk gåtur, interviews og til at opsamle viden i et beslutningsoplæg. Værktøjet består dermed af alle de dele, du skal bruge for at gennemføre en evaluering og præsentere konklusionerne i et oplæg til, hvordan de fysiske rammer kan optimeres i forhold til brugernes behov.

Værktøjet er udgivet med støtte fra Realdania.

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev