Blog -

27/06/2019

Fald i nybyggeri giver plads til energirenoveringer

Blogindlæg skrevet af: Bo Riisbjerg Thomsen, Udviklingskonsulent, Molio

….

Ifølge en konjunkturanalyse fra Dansk Byggeri vil beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen falde i 2020. Først og fremmest i anlægsbranchen, men også boligbyggeriet er på vej ned.

Byggeriet af nye huse, lejligheder og rækkehuse til private nåede toppen sidste år, og aktiviteten i det samlede nybyggeri holdes i år kun oppe af, at der er udsigt til at blive bygget væsentlig flere almene boliger.

Energirenoveringer afgørende for grøn omstilling
I forbindelse med den nye regerings netop indgåede politiske forlig om 70 % CO2-reduktion på klimaområdet i 2030, forventes det at der bliver stillet krav om, og lavet incitamenter for grøn omstilling og nedbringelse af energiforbruget i Danmark.

Byggebranchen har over for regeringen igennem længere tid peget på det oplagte besparelsespotentiale i energirenovering, så vi forventer at den spåede nedgang i nybyggeriet, vil give plads til en større renoveringsbølge.

Vel at mærke med stramme krav til et dokumenteret fald i energiforbruget og til de materialer der anvendes.

Kommende energirenoveringer kræver helhedsindsats
I dag laver vi mange ’komfortrenoveringer’, som reelt ikke sænker forbruget, men hæver komforten. Derfor er det ikke hvem som helst der kan kaste sig ud i energirenoveringer.

Det kræver en helhedsindsats og kompetencer til at vurdere samspillet mellem flere forskellige indsatsområder, samt erfaring i at beregne det faktiske udbytte.

Renoveringer skal både planlægges og udføres professionelt, for at bygningsejeren får udbytte af indsatsen og reduktionsmål kan indfries. Derfor opfordres branchen til at sikre sig de nødvendige kompetencer for at kunne løfte opgaven.

I fremtiden vil en bygnings energi- og ressourceforbrug i langt højere grad have indflydelse på en bygnings værdi. Derfor handler det om at værdisikre de aktiver, man besidder som bygningsejer eller ejendomsinvestor.

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev