Der er ved at vise sig tegn på en vis ophedning af byggemarkedet. Der er lang leveringstid på visse byggematerialer, faglært arbejdskraft er stærkt efterspurgt og priserne stiger – på både materialer og opgaveløsning.
Derfor er der god grund til at tænke sig godt om som bygherre. Bygherreforeningen udgav i 2014 en rapport om bygherrens udfordringer og handlemuligheder i et vanskeligt byggemarked, og anbefalingerne til bygherrerne er stadig relevante.
Du kan se de fem overordnede anbefalinger til, hvad bygherrerne kan gøre enkeltvis på projekt-niveau nedenfor. Desuden gives der i rapporten anbefalinger til bygherrernes indsats som kollektiv på samfundsniveau og indsatser fra myndighederne og fra politisk hold.
Anvend en udbudsstrategi og skab fælles markedsudvikling
- Anvend projektspecifik udbudsstrategi
- Lav markedsundersøgelser for at vælge den rigtige udbudsstrategi – både ift. bydende og ift. samtidighed med andre bygherrers udbud
- Brug bygbart og entydigt udbudsmateriale efter standardiseret struktur – samt fokus på de bydendes tilbudsomkostninger og tidsforbrug
- Gør det tydeligt, på hvilke områder entreprenøren kan komme med input til projektet inden opstart – indtænk muligheder for tidlig involvering af entreprenører og projektoptimering for optimal udnyttelse af kompetencer og placering af risiko
Arbejd aktivt med risiko og skab nye muligheder ift. udbuds- og konkurrenceregler
- Fokusér på at placere risikoen hos dem, der aktivt kan påvirke og håndtere den – og arbejd selv med at reducere risikoen
- Afdæk risikoområder på forhånd, og undersøg alternativer med henblik på at reducere risikoen (herunder også forhold som betaling, garantistillelse og tvisteløsning)
- Lav tydelig fordeling af risiko i udbudsmateriale (eller lad fordelingen være del af en senere optimeringsproces)
Synliggør projektpipeline, og markedsfør den aktivt internationalt
- Læg egen pipeline på web (på engelsk)
- Informér om udbudsproces i god tid og meld ud så tidligt som muligt, hvis der sker ændringer
- Hold orienteringsmøder om projekterne inden udbud – særligt hvis der er behov for at styrke holddannelsen og dermed de tilbud, der kommer ind
Kommunikér internationalt og standardiseret mht. sprog og udbudsmateriale
- Udsend udbudsmateriale og tilhørende vejledningsmateriale på engelsk
- Overvej om/hvor det giver mening med engelsk som projektsprog og marker tydeligt, hvad gælder (kontrakt, normer, standarder)
- Lav en kommunikationsstrategi for projektet
Oprust på kompetencer
- Anvend budgettering, tidsplanlægning og risikostyring (budgetstyring)
- Overvej projektoptimering (value engineering/management)
- Bedre byggestyring/-koordinering (construction management, contract management)
Du finder rapporten her