Fremtidssikrede boligrenoveringer skal fokusere på mennesker og lys - Bygherreforeningen

27/01/2016

Fremtidssikrede boligrenoveringer skal fokusere på mennesker og lys

Blogindlæg skrevet af: Jakob Klint, Chefrådgiver Kuben Management

Living in Light-konceptet_smal

Danske og europæiske storbyer står overfor store udfordringer i de kommende årtier. Et stigende antal tilflyttere og en enorm bygningsmasse af ældre, utidssvarende etageejendomme stiller nye krav til, hvordan vi som rådgivere skaber de bedste løsninger for bygherrerne og beboerne. Bedre adgang til lys og luft er nogle af de mest centrale elementer at inddrage. Det handler nemlig om at tilføre noget mere og bedre end en blot isolering og nye vinduer – både hvad angår økonomi og bokvalitet.

Isolering med bokvalitet
Men hvordan kan man tilføre ny værdi til et gammelt byggeri? Ét af de bærende elementer, som jeg arbejder med, er at tilføre den eksisterende bygning en ny, aktiv facade – et nyt ’skind’, der kan ændres over året i forhold til sol, vind og vejr. Skindet lægger også flere kvadratmeter til den eksisterende bygning.

Den eksisterende gård i Valby

I et konkret eksempel i Valby i København udvides bygningen i højden fra tagets kant og to etager op, henover taget, ud over gården og ned i gårdniveau to meter fra den eksisterende facade. Det udnyttede etageareal bliver 50 procent større til glæde for beboerne, men også for ejeren, der kan øge huslejeindtægten og dermed finansiere forbedringerne. Konceptet, som vi kalder Living in Light, er dermed en forretningsmodel for flere og større boliger i byerne – og med helt nye kvaliteter.

Det nye ’skind’ består dels af en glasfacade mod gården, dels af to ekstra etager med lejligheder på toppen. Glasset giver en god isolering, og integration af solceller tilfører energi til ejendommen. Det betyder væsentlige besparelser på energiforbrug, så ejendommen opfylder kravene til nybyggeri. Hvis vi skal forbedre boligerne energimæssigt, må vi gøre det på en måde, så beboerne også får fuld værdi i forhold til den øgede husleje. Når man renoverer på denne måde, betaler beboerne ikke kun for isoleringsmaterialer. De får boligkvalitet for pengene.

Projektet er en udfordring for vanetænkning, lokalplaner og byggesagsbehandling og kræver, at vi får sat renovering på dagsordenen meget mere bredt. Det er ikke nok, at vi diskuterer renovering blandt professionelle – brugerne skal i fokus. De professionelle skal være langt bedre til at gå i dialog med brugerne, så byggeriet og renoveringen af vores bygninger ikke kun er præget af de professionelle, og de brugere der ved en lille smule om byggeri. Når Solvej Jensen gerne vil have en altan – hvad handler det som om? Den udfordring skal tages langt mere alvorligt og adresseres – og her har vi en udfordring.

Renovering på nutidens betingelser
Mange byboere efterspørger et liv med adgang til både byens tilbud og til egne eller semi-private udearealer, hvor de kan nyde solen og være sammen med familie og venner. At kunne bidrage til biodiversiteten i byen og dyrke lidt grønt til husholdningen i krukker og højbede er også noget, som flere byboere i dag vægter i deres valg af bolig.

Living in Light-konceptet giver beboerne mulighed for at leve dette attraktive liv i byen: De ekstra kvadratmeter mod gården vil i sommerhalvåret fungere som små ’bolighaver’ og åbne boligen op mod kultur og natur. Samtidig giver glasfacaden mere lys inde i selve lejlighederne, i ikke mindst vinterhalvåret.

Udsnit_ny_facade_gård

Men Living in Light handler ikke kun om at tilføre bygningen noget nyt. Arkitektoniske kvaliteter i det eksisterende byggeri er også noget, vi arbejder med som et væsentligt værdiskabende parameter for renoveringen. Derfor bevarer vi i Valby bygningens facade mod gaden og de mange håndværksmæssige detaljer i opgangene, rummene mm., ligesom butikkerne i stueetagen fastholdes. Den bymæssige kvalitet og kvarterets egenart har stor værdi for beboerne, og derfor er det med i udviklingen af Living in Light.

Økonomisk bæredygtighed fremtidssikrer renoveringen
Vi er stadig i gang med at udvikle det her nytænkende koncept, men jeg ser allerede nu Living in Light som en fin måde at komme videre med nogle boliger, der trænger til noget nyt. Det nye ’skind’ på bygningen er omdrejningspunktet, fordi det forbedrer de eksisterende lejemål og tilfører flere kvadratmeter, der både er attraktive for lejerne, og som genererer huslejeindtægter på markedsniveau. Den økonomiske bæredygtighed er afgørende – ellers bliver det ved drømmene.