12/11/2021

Hold øje med de politiske løfter i den kommunale valgkamp

Lige nu kører valgkampen for fuldt drøn. Men om en uge er den overstået. Og så skal de politiske løfter indfries. Her kommer byggeri til at spille en vigtig rolle, lyder det fra en af landets førende politiske eksperter på bolig og byggeområdet. For bygherrerne vil det være oplagt at holde øje med de politiske løfter hos dem, som står med flertallet, og byde ind med relevante forslag til, hvordan løfterne kan indfries.

I næste uge vælger borgerne i landets 98 kommuner deres kommende byråd. Byggeri har spillet en indirekte, men meget vigtig rolle i den kommunale valgkamp, lyder det fra politisk ekspert, Tobias Zacho Larsen, der til dagligt er rådgiver og direktør i kommunikationsvirksomheden Advice.

”Ikke mange taler direkte om byggepolitik eller byggeri som sådan. Men i de fleste kommuner har velfærd og bæredygtighed været centrale emner i valgkampen. Og i den sammenhæng bliver byggeriet vigtigt, fordi velfærdsdebatten også indeholder diskussioner om det, som mangler at blive bygget, eller det som trænger til renovering. Det er diskussioner om bl.a. nedslidte skoler, mangel på plejeboliger eller prioriteringer mellem natur og nybyggeri”, lyder det fra Tobias Zacho Larsen, der til daglig rådgiver organisationer og virksomheder.

Byggeri i centrum for velfærd

Han nævner flere eksempler på sager, hvor byggerier har været centrum for velfærdsprioriteringer. I Lyngby har der været ophedede diskussioner om, hvorfor politikerne har valgt at renovere et nedslidt rådhus, mens børnehavebørn passes i pavilloner med begrænset isolering. I København fylder debatten om billige boliger meget, mens der er mange diskussioner om bæredygtighed i fx Sønderborg Kommune. Her fylder spørgsmål om lokale energirenoveringer af både offentlige og private ejendomme meget.

”Alle disse emner er indirekte en byggediskussion. Det taler jo ind til en byggebranche og særligt bygherrernes evne til at levere løsninger på konkrete problemer og tilgodese de politiske behov. Og det gælder, hvad enten man er en embedsmand ansat i en kommunal ejendomsfunktion, en almen boligforening eller en privat developer.”

Vær politisk relevant

Tobias Zacho Larsen opfordrer bygherrerne til at holde skarpt øje med den lokale politiske udvikling. For den kan få stor indflydelse på, hvad der skal bygges de kommende år og hvornår. Og det giver muligheder for at gøre sig relevant.

”Det handler om at have gjort et godt forarbejde og byde ind med løsninger tidligt i den kommunale beslutningsproces. Så bliver man forretningsmæssigt relevant”, udtaler han.

Modstand mod byggeri vokser

Tobias Zacho Larsen nævner også en anden politisk tendens i valgkampen. Det handler om de lokale borgere, der modsætter sig, at der bygges tættere på dem.

”Uønsket byggeri fylder også en del i den lokale politiske valgkamp. Og her er der en tendens til, at der tales med to tunger. Fx er alle enige om, at klima og bæredygtighed er vigtigt. Men når der så f.eks. skal bygges et biogasanlæg eller kystnære havvindmølleparker, så møder det politisk modstand, fordi det ikke lige skal være i min baghave. En modstand der ofte samles op i den kommunalpolitiske debat.

Denne tendens er ikke ny. Forandringer afføder ofte stor modstand. Det ser man f.eks. med byggeprojekterne på fx Amager Fælled og Lynetteholmen, ligesom der er modstand mod mere byggeri i Aarhus. Og det kan sagtens være en modstand, der flytter stemmer.

Hold øje med politiske løfter

Om lidt under en uge er valget overstået, og de fleste byråd konstituerer sig med nye kandidater og nye flertal. Spørgsmålet er, hvad landets bygherrer særligt skal holde øje med i de nye byråd.

”Det er en rigtig god ide at holde øje med, hvad der er blevet sagt og lovet i valgkampen, og hvordan flertallet ser ud i forhold til de løfter, der er givet vælgerne. Der siges meget i en ophedet debat, men hvis der er flertal for konkrete idéer, så kan de også føres ud i livet. Og her bør fx de kommunale bygherrer byde ind med konkrete forslag og ideer”.

Tobias Zacho Larsen mener, at det er afgørende for en byggeafdeling selv at være med til både at definere og time opgaverne. F.eks. vil det være oplagt at lave det mest kontroversielle først, så der ikke når at gå politik og valgkamp i projekterne, når der er valg igen.

Systemskifte giver nye prioriteringer

Han mener desuden, at det særligt er relevant at holde sig det for øje, når der sker et systemskifte i det lokale byråd.

”Når der kommer nye folk til magten, kommer der også nye politiske prioriteringer. Man må huske på, at oppositionen jo sjældent har adgang til det professionelle embedsapparat. Nogle af de måske vidtløftige ideer skal realiseres. Det giver også nye muligheder for at gøre sig relevant både som offentlig og privat bygherre,” slutter Tobias Zacho Larsen

Top 10-emner i den kommunale valgkamp
  1. Ældrepleje
  2. Sundhed og forebyggelse
  3. Folkeskoler
  4. Miljø og natur
  5. Klimaindsats
  6. Daginstitutioner
  7. Kommunens økonomi og ledelse
  8. Kommuneskat og grundskyld
  9. Affaldshåndtering og kloakering
  10. Handicappede

Kilde: Yougov for Altinget

Fem gode råd til bygherren i forhold til kommunalvalget
  1. Hold øje med velfærdsdebatten. Den indeholder meget ofte indirekte diskussioner om byggeri og byggeprioriteringer
  2. Vær på forkant med nye forslag, som har været oppe i valgkampen. Også de vidtløftige
  3. Hold øje med systemskifte i den enkelte kommune – det medfører ofte nye byggeprioriteringer
  4. Tag de kedelige og lidt upopulære opgaver først i den nye valgperiode. Det er i alles interesse.
  5. Vær opmærksom på, at modstand mod specifikt byggeri har flyttet stemmer og sandsynligvis er del af det nye byråd.

Nyheden er skrevet af Jesper Malm