Blog -

27/01/2015

Hvad kan deleøkonomien gøre for byggeriet?

Blogindlæg skrevet af: Annette Blegvad, konstitueret direktør i Arkitektforeningen

”Hele Danmark skal løfte blikket nu og se, at en ny stærk dagsorden er dukket op og vokser med lynets hast. En dagsorden, der forbinder vækst og miljø på en helt ny måde.” Sådan skrev tidligere miljøminister Ida Auken forleden i en kronik i Politiken. Hun henviser til den bølge af tiltag, der baserer sig på cirkulær økonomi og nævner eksempler som printervirksomheden Xerox, der gennem en leasingstrategi kan genanvende 98% af materialerne fra deres maskiner. Det giver større værdi på bundlinjen, både for virksomheden, kunderne og miljøet. Hun nævner også streamingtjenester på nettet, hvor man abonnerer på musik i stedet for at købe den og andelsforeninger, hvor man systematisk er begyndt at dele værktøj, haveredskaber, cykler m.m.

Byggeriet er i sagens natur en af de allerstørste materialeforbrugere, og derfor er det helt på sin plads, hvis vi i branchen starter med os selv: Hvad kan ingeniører, grundejere, developere, arkitekter og andre gøre for at optimere ressourceforbruget og tænke i inddragende og sociale konstruktioner, der lægger op til deling frem for brug-og-smid-væk-kultur? I Arkitektforeningen er vi i hvert fald klar til at løfte blikket og har derfor dedikeret 2015 til at finde løsninger på, hvad arkitekterne kan gøre. Vi har nedsat en task force, som skal komme med forslag til, hvilke initiativer det er nødvendigt at tage for at sætte deling på dagordenen. Det kunne for eksempel være en bredere tilgang til arkitektkonkurrencen, hvor man sætter den klassiske afsender-modtager-struktur i et nyt perspektiv gennem en såkaldt crowd creation platform. Det er en form, der i højere grad får skabere og brugere til at arbejde sammen om at udvikle de gode ideer. Det kunne også være at indtænke det sociale aspekt i langt højere grad, når de store almene boligbebyggelser renoveres landet over i de kommende årtier. Hvordan kan man skabe rum for fællesskab, der gør det enkelt og indlysende at dele frem for eje?

Prags Boulevard, Amager / Fotograf: Johan Rosenmunthe

Det er ligeledes oplagt, at tænke deleøkonomien ind, når vi renoverer. Ikke alene ved transformation af gamle bygninger fra fx gamle offentlige bygninger til kollektiver og ældreboliger, eller nedlagte industribygninger og kirker til kulturhuse, men også i forhold til planlægningen af byer: Hvordan uddøende landområder og stagnerede byzoner bedst kan revitaliseres til fællesskabets bedste gennem et helhedsorienteret løft og renovering af bygninger. Veje og pladser.

Vær med på dele-dagsordenen
I Arkitektforeningen vil vi opfordre alle byggeriets parter til at tage del i udviklingen og sammen med os prøve at få en bedre forståelse af, hvad deleøkonomien kan gøre for branchen og ikke mindst det byggede miljø. Hvad vi kan gøre for at få mest ud af de positive aspekter, deleøkonomien rummer? Og hvordan kan vi bedst indtænke det, når vi renoverer?

Brug bloggen her og vær med i debatten

Læs Ida Aukens kronik her
Læs mere om Arkitektforeningens fokusområde ”At skabe ved at dele”

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev