Hvad skal der til for at knække renoveringskoden i den private udlejning? - Bygherreforeningen

09/01/2017

Hvad skal der til for at knække renoveringskoden i den private udlejning?

Blogindlæg skrevet af: Peter Rathje, administrerende direktør i ProjectZero

Mange af de private udlejningsejendomme fra før 1940 kan ved en energirenovering spare op til 30% på energien. Knækkes koden kan der skabes en win-win-win –  for både udlejer, lejer og klimaet.

Men vi venter på tidssvarende nationale rammevilkår og reguleringsmekanismer, har vi i Sønderborg adresseret tre nøgle-barrierer for at få flere energirenoveringer i gang.

For at nedbryde de tre barrierer, udviklede vi i 2014-2015 et målrettet uddannelsesforløb for udlejere.  Her fik 31 udlejere hævet vidensniveauet om energirenovering. Det resulterede i, at 76% af deltageren blev motiveret for at medtænke energirenovering, når de istandsætter deres ejendomme og 30% er allerede i gang.

Vores indsats kan således bekræfte, at et øget vidensniveau hos udlejerne øger motivationen og sætter energirenoveringer i gang, men det tager tid og forudsætter en stor opsøgende indsats.

Mange udlejere har ikke erfaringer med at inddrage lejerne i processen. Ofte kommer renoveringerne derfor først i gang når lejeren flytter. Ved at inddrage lejerne tidligt, skabes den gode dialog og udlejeren får feedback og opbakning til sine planer, som samtidigt skaber mere stabile lejere. I Sønderborg har vi adresseret behovet for styrket dialog i uddannelsesforløbene og gennem styrket dialog med den lokale lejer-organisation.

Vi mener fremadrettet, at løsningen ligger at opkvalificere/vejlede lejerne og gennem dialog inddrage dem tidligt i processen med at energirenovere.

Det økonomiske incitament skal være tydeligt
Den største barriere er det manglende økonomiske incitament. Begge sider har behov for tryghed; lejer for at energirenoveringen giver en reel besparelse og udlejer for, at en huslejeforhøjelse kan gennemføres. Kun sådan kan koden knækkes.

Løsningen er derfor et mere forpligtende samarbejde mellem lejer og udlejer.

Sønderborg skal være CO2-neutral i 2029 og de private udlejningsboliger udgør ca. 15% af områdets boligmasse. Den brændende platform skaber opmærksomhed og krydspres på både lejer og udlejer – og dermed nye muligheder for at styrke samarbejde og dialog.

Gennem pilotprojekter og rådgivning sikrer vi at begge parter kan se de fælles fordele og at der skabes tryghed omkring de relaterede beslutninger og investeringer. På den måde forsøger vi, at låse op for det paradoks, at fordelene er åbenlyse – men interessen lav.

Skala på renoveringen af de private udlejningsboliger
Men der skal skala på omstillingen af de private lejeboliger.

Derfor samarbejder vi gerne med alle, som har samme ambitiøse planer om at bryde renoveringskoden i andre danske kommuner/byer. Samtidig med at vi fortsat opfordrer lovgiverne til at skabe mere tidssvarende rammevilkår, som kan accelerere omstillingen nationalt, hvor de private udlejningsboliger udgør mere end 16% af den samlede boligmasse – til gavn for udlejerne, lejerne og klimaet.

ProjectZero har i 2015 udarbejdet en hvidbog med titlen ” Energioptimering i privat boligudlejning”

På baggrund af den blev pilotprojektet ”ZEROboligudlejer” udarbejdet. En sammenfatning af erfaringerne derfra kan læses her: ”Hvordan motiveres private og udlejere til at energirenovere?”