Blog -

17/11/2017

Hvordan vil vi renovere i 2035?

Blogindlæg skrevet af: Inge Ebbensgaard, Informationschef, M.Sc., Foreningen for Rådgivende Ingeniører

Det er vores overbevisning, at mange af de megatrends som gælder for samfundet som hele også kommer til at få betydning for byggeriet. Blandt de megatrends, som vi er ret sikre på, vi skal forholde os til, er urbanisering og det faktum, at befolkningen bliver ældre. Men det kan vi bygge (og i mange tilfælde renovere) os ud af ved at bygge tættere, højere, mere fremkommeligt og ved at skabe bedre infrastruktur.

På den anden side er så de faktorer, som vi ved får stor betydning, men hvor både udfordringer og løsninger ikke lige ligger til højrebenet. Vi ser i dag konsekvenserne af fortidens synder – eksempelvis når vi i dag skal finde løsninger på fx pcb, fugt og skimmel på grund af uheldige konstruktioner. Vil bæredygtighedstanken blive en del af vores DNA? Vil det blive en god forretning at genanvende? Eller vil vi opleve stagnation på grund af ressourcemangel?

Vi kan heller ikke forestille os en verden, hvor digitalisering og teknologi ikke har langt større betydning end i dag. Men hvordan det kommer til at fungere i praksis, det er på samme tid både skræmmende og fascinerende.

I FRI er vi lige gået i gang med at arbejde på en rapport ”Scenarier for byggeri 2035”. I arbejdet tager vi specielt fat i de drivkræfter, som får stor betydning, men hvor vi ikke kender retningen. Rapporten er FRI’s bidrag til at kvalificere debatten, så vi som samfund kan tage kvalificerede beslutninger, der rækker lidt længere ud i fremtiden. Rapporten offentliggøres den 1. marts 2018 i forbindelse med FRI’s årsdag.

Dette blogindlæg er tidligere udgivet på renoveringpaadagsordenen.dk. Denne platform er nedlagt, hvorfor indlægget er genudgivet på bygherreforeningen.dk, der tidligere har varetaget driften heraf.

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev