Indeklima i folkeskolerne - aktøranalyse - Bygherreforeningen

Publikationer -

30/06/2017

Indeklima i folkeskolerne – aktøranalyse

Flere analyser peger på, at indeklimaet ikke har udviklet sig markant i de seneste år, trods mere fokus på området. Bygherreforeningen har gennemført en analyse af aktører på indeklimaområdet i Danmark.

Det tyder på, at indeklimaet generelt ikke har været et prioriteret område på de danske folkeskoler – særligt ikke i forhold til renovering. Og meget tyder derfor på, at den manglende prioritering kan henføres til et meget fragmenteret ejerskab til problemstillingen.

I den sammenhæng mangler der et samlet overblik over aktører i Danmark, som hver især bidrager til at påvirke beslutningsprocessen for et bedre indeklima i nybyggerier og ved renoveringer af skoler.

Bygherreforeningens analysen etablerer et overblik over, hvilke aktører, processer og rammer, der kendetegner indeklimaområdet og har betydning for igangsættelsen af konkrete initiativer. Overblikket etableres både på et nationalt plan og over de kommunale processer.

Analysen kortlægger forskellige typer aktører og deres berøringsflader med området. Herunder beskrives de aktørernes interesser, påvirkninger på feltet og effekten heraf.

Bygherreforeningen har gennemført analysen på opdrag fra Realdania. Udsagn, holdninger og konklusioner, som præsenteres i rapporten, er ikke et udtryk for Bygherreforeningens holdninger, og indholdet har ikke været behandlet i foreningens faglige og besluttende organer.

Download analysen.

Nyheden er skrevet af Emily Krygell Schrøder eks@bygherreforeningen.dk

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev