Publikationer -

30/06/2017

Indeklima i folkeskolerne – aktøranalyse

Flere analyser peger på, at indeklimaet ikke har udviklet sig markant i de seneste år, trods mere fokus på området. Bygherreforeningen har gennemført en analyse af aktører på indeklimaområdet i Danmark.

Det tyder på, at indeklimaet generelt ikke har været et prioriteret område på de danske folkeskoler – særligt ikke i forhold til renovering. Og meget tyder derfor på, at den manglende prioritering kan henføres til et meget fragmenteret ejerskab til problemstillingen.

I den sammenhæng mangler der et samlet overblik over aktører i Danmark, som hver især bidrager til at påvirke beslutningsprocessen for et bedre indeklima i nybyggerier og ved renoveringer af skoler.

Bygherreforeningens analysen etablerer et overblik over, hvilke aktører, processer og rammer, der kendetegner indeklimaområdet og har betydning for igangsættelsen af konkrete initiativer. Overblikket etableres både på et nationalt plan og over de kommunale processer.

Analysen kortlægger forskellige typer aktører og deres berøringsflader med området. Herunder beskrives de aktørernes interesser, påvirkninger på feltet og effekten heraf.

Bygherreforeningen har gennemført analysen på opdrag fra Realdania. Udsagn, holdninger og konklusioner, som præsenteres i rapporten, er ikke et udtryk for Bygherreforeningens holdninger, og indholdet har ikke været behandlet i foreningens faglige og besluttende organer.

Download analysen.

Nyheden er skrevet af Emily Krygell Schrøder eks@bygherreforeningen.dk