06/05/2022

Indkvartering af ukrainske flygtninge: Kommuner må forberede sig på flere mulige scenarier

Krigen mellem Rusland og Ukraine har stået på i snart tre måneder, og omtrent 25.400 ukrainere har siden krigens udbrud søgt om opholdstilladelse i Danmark. Der er endnu stor uvished om, hvor mange der forventes at ankomme, hvornår og hvor længe de skal opholde sig. En rundspørge blandt fem af Bygherreforeningens kommunale medlemmer viser, at boligsituationen er under kontrol på nuværende tidspunkt, men at der opereres med mange forskellige scenarier grundet stor uvished.

Den 1. april blev aftalen mellem regeringen og de fleste øvrige partier om, at kommuner skal indkvartere og forpleje ukrainske flygtninge forlænget fra 16. marts til ubestemt tid. I den forbindelse har KL og regeringen også udarbejdet en fordelingsnøgle, der giver et overblik over, hvordan ukrainerne skal fordeles i de forskellige kommuner på Sjælland og i resten af landet. En rundspørge blandt fem kommuner i forskellige dele af landet viser, at boligsituationen er under kontrol på nuværende tidspunkt, men at uvisheden om, hvor længe flygtningene skal opholde sig, og hvor mange der vil komme, gør det nødvendigt at operere med flere mulige scenarier.

Furesø Kommune: Vi opererer med plan a, b, og c

Furesø Kommune var en af de første kommuner i Danmark, der modtog ukrainske flygtninge. Allerede få dage efter Rusland invaderede Ukraine, trillede den første bus med ca. 50 flygtninge ind, og kommunen havde omtrent 48 timer til at sørge for modtagested, indkvartering og nødvendigt inventar som bl.a. madrasser, babysenge og produkter til personlig pleje.

Kommunen er indtil videre lykkedes med at skaffe indkvarteringsmuligheder for de nytilkomne flygtninge, som i dag tæller ca. 150. I første omgang privat hos borgerne og fremover i tomme bygninger, som kommunen har lejet sig ind i. Her har et fleksibelt byråd, et aktivt lokalt erhvervsliv og et tværgående samarbejde mellem forvaltningerne været alfa og omega for at kunne håndtere situationen, lyder det fra Gitte Elefsen, centerchef i Furesø Kommune:

”På grund af de mange forskellige udmeldinger og den store uvished om, hvordan krigen i Ukraine vil udvikle sig, er vi forberedte på alt. Situationen kan ændre sig fra den ene dag til den anden, og vi har på nuværende tidspunkt fået flere flygtninge, end vi regnede med”, siger hun og fortsætter:

”Lige nu opererer vi med plan a, b og c på alt. Både i forhold til, hvilke boliger vi kan nå at få klar til beboelse og i forhold til pladser i daginstitutioner og skoler. Det er kun lykkedes takket være et stærkt samarbejde på tværs af forvaltningerne og et enormt fleksibelt byråd, som har givet os mandat til at kunne træffe beslutninger over natten. Det er vi meget glade for”.

Skoleundervisningen har kommunen klaret inden for eksisterende portefølje, men i forhold til daginstitutioner ser kommunen bl.a. på pavillonløsninger, lejemål og åbning af bygninger, som ellers var til salg.

Stor uvished om fremtiden skaber dilemmaer

En af de mest udfordrende faktorer, som de adspurgte kommuner peger på, er uvisheden om, hvor længe flygtningene skal være i landet og tal på, hvor mange der kommer og hvornår:

”Vi har måttet flytte mange af vores medarbejdere fra deres normale aktiviteter over til drift og opsætning af de nye indkvarteringsløsninger. Det, der ville kunne hjælpe os mest lige nu, er data på, hvor mange flygtninge der vil komme og hvornår”, siger Claus Roikjer, chef for Gentofte Ejendomme. Udover at standse renoveringer i en større ejendom for at skabe indkvarteringsmuligheder har man her lejet en række pavilloner og barakker.

Også Henrik Littau Jensen, afdelingschef for Drift og Anlæg i Odense Kommune efterspørger klarhed over, hvor det forventede antal flygtninge og længden af deres ophold:

”De sidste otte uger har været én lang konstant forandring med daglige udmeldinger fra KL og Regeringen om, hvordan vi skal forholde os som kommune i forhold til bl.a. at sondre mellem nødhusning og midlertidig indkvartering. Det har været fyldt af dilemmaer og problemstillinger. Det er udfordrende at finde en balance i, hvordan vi internt skal håndtere det, når lovgivningen har været så meget i pionerfasen, og alt er så usikkert omkring, hvor mange ukrainere der kommer, hvornår de kommer, hvordan osv.” siger han og fortsætter:

”Vi arbejder med en bruttoliste af kommunale ejendomme og mulige eksterne lejemål, hvor vi løbende vurderer, hvilke der er klogest at gøre klar til beboelse og hvornår. Vi troede faktisk, at vi ville modtage flere fordrevne på kortere tid, så vi må hele tiden revurdere situationen og justere derfra. Vi har også oprettet en såkaldt Ukraine-skole i et kommunalt kursuscenter”.

Odense Kommune har modtaget omtrent 400 ukrainere, hvoraf 250 er indkvarteret på fire af kommunens adresser og de resterende i private hjem hos borgere.

Forbereder sig på travlhed

Lyngby-Taarbæk Kommune var tidligt ude, og allerede inden der var lovhjemmel, fik man stoppet salget af et større plejehjem, som nu huser 75 flygtninge. Her har man desuden lavet aftaler med bl.a. Lyngby Storcenter om leje af deres 19 studieboliger og indgået aftale med lokale erhvervsdrivende om leje af kontorbygninger samt hotel og gæstehuse. Selvom der er taget hånd om situationen, som den er nu, forbereder kommunen sig på at få travlt i den kommende tid:

“Der er nok en boble, som snart springer. Vi ved, at der er mange, der snart får opholdstilladelse, og så får vi pludselig travlt” siger Pernille Holmgaard, direktør med ansvar for Arealer og Ejendomme i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Omtrent samme udmelding lyder fra Sorø Kommune, hvor man på nuværende tidspunkt har modtaget 40 ukrainere. På grund af de store usikkerheder og forskellige udmeldinger etablerede man et stort kriseberedskab fra start og gjorde et slags modtagecenter klar i kommunens største hal, men det har man ikke haft behov for at tage i brug endnu:

“Vi har én kommunal bygning bestående af tomme ældreboliger, som var klar til indflytning. Vi har siden lavet lejeaftaler med to lokale aktører, som har bygninger med flere værelser og faciliteter. Den mindre facilitet med 20-30 pladser er ved at være godt fyldt op. Vi skal til at tage den anden i brug snart” siger Thomas Nyborg, Centerchef for Teknik, Miljø og Drift i Sorø Kommune.

Bygherreforeningen følger løbende udviklingen i landets kommuner og vil i den kommende tid sætte fokus på de udfordringer og løsninger, der opstår i kølvandet på krigen i Ukraine.

Nyheden er skrevet af Freya Andersen