• Indstilling til Bygherreprisen 2022

Hvem skal vinde Bygherreprisen 2022? Det kan du være med til at bestemme ved at indstille den eller de kandidater, som du mener har fortjent denne særlig hæder for deres indsats som bygherrer.

Bygherreprisen 2022

Bygherren har i dagens Danmark en enorm indflydelse på, hvordan fremtidens Danmark ser ud. Fra bygningens konstruktion og design til hvordan bygninger spiller sammen med det omkringliggende bymiljø og lokalbefolkning. Med Boligfonden Kuben i spidsen ligger Bygherreprisen 2022 vægt på en bygherre eller et projekt som har demonstreret en efterstræbelsesværdig tilgang til bæredygtighed.

Vinderen af Bygherreprisen 2022 vælges ud fra tre primære kriterier:

• Vejviser for en bæredygtig byggebranche: Med kommende skærpede klimakrav i byggebranchen stiller vi i år skarpt på en bygherre, der demonstrerer en ambitiøs og langsigtet tilgang til den miljø- og klimamæssige bæredygtighed. Det kan fx være ved at tænke ud af boksen i nye byggeprojekter, transformere eksisterende bygninger, have en klar genanvendelsesplan eller udvise en uovertruffen bæredygtig porteføljestyring, der sikrer agile bygninger – tilpasset brugernes skiftende behov. Bæredygtighed spiller ikke kun ind i nybyggeri. Bygherrer der renoverer, ombygger eller drifter eksisterende byggeri ud fra et nytænkende bæredygtighedsperspektiv, spiller en stor rolle i den grønne omstilling.
  • Bygherreaftryk: Årets bygherre skal levere et stærkt aftryk i sine byggerier og have sat sin egen retning for byggeriet. Det kan eksempelvis komme til udtryk i en klar vision eller strategi ligesom det kan vises ved at bygherren har bidraget ekstraordinært i forhold til at sætte sine kompetence eller ressourcer i spil. Bygherreaftrykket skal gerne rumme et element af nytænkning eller på anden måde have rykket ved gængse grænser eller opfattelser af, hvordan tingene kan gribes an.
  • Værdi for omverdenen: Årets bygherre skal gennem sin indsats have skabt merværdi for det omkringliggende samfund. Både i selve byggeprocessen og ved det færdige resultat. Der skal være integreret flere formål og bundlinjer i byggeprocessen, hvor sociale eller miljømæssige hensyn tænkes ind sammen med det økonomiske. Eksempelvis kan bygherren have taget ansvar for uddannelse af unge mennesker på byggepladsen eller sikre en god inddragelse af lokalsamfundet. Dernæst skal byggeriet og det endelige resultat også skabe merværdi for brugere og omverden. Det kan fx være ved at sikre ekstra miljømæssige eller klimamæssige gevinster eller på anden måde skabe en positiv udvikling i samfundet.

Indstil din kandidat til Bygherreprisen 2022 i formularen eller klik på “Send os et tip” herunder frem til den 13. juni.

Lynindstil en bygherre

Send os et tip om en bygherre som du gerne vil nominere til årets Bygherrepris 2022.

kontakt
Spørgsmål?

Kontakt projektleder Emily Krygell Schrøder hvis du vil vide mere om Bygherreprisen.

eks@bygherreforeningen.dk

Telefon: 2012 3828

Kandidattilmeldingsformular - 2022

• Formalia

• Organisering

• Tidsforløb

• Baggrund og formål

• Brugere og målgrupper

• Uddybende indstillingskriterier

• Dine kontaktoplysninger

Vinderen

Den virksomhed, organisation eller enkeltperson, som vinder Bygherreprisen vil blive hædret når vinderen kåres den 10. november 2022. Vinderen får overrakt pris og diplom på scenen til Building Awards. Vinderen af prisen vil efterfølgende være ”hovedperson” i et fagligt arrangement, hvor Årets Bygherre 2022 får mulighed for at fortælle om det projekt eller de indsatser, som har ligget til grund for udnævnelsen. Ligeledes vil årets vinder blive hyldet i diverse fagmedier og via Bygherreforeningens og Boligfonden Kubens kanaler.

Om Building Awards 2022

Building Awards 2022 afholdes den 10. november 2022, og er en festlig aften som hylder byggeriets aktører. Building Awards er et samarbejde mellem Licitationen, Bygherreforeningen, Lean Construction, Boligfonden Kuben, Dansk Arkitektur Center, Foreningen for Rådgivende Ingeniører (FRI) og Dansk Byggeri. Boligfonden Kubens Bygherrepris er en ud af flere priser. Læs mere om Building Awards på Licitationens hjemmeside.