16/12/2022

CPH Village: Ingen forretning uden absolut bæredygtighed

Udgangspunktet for bygherren CPH Village er absolut bæredygtighed. Ildsjælene bag siger, at de har 10 forsøg til at nå i mål. I efteråret tog de titlen som Årets Bygherre 2022, og står bag opførelsen af fire studielandsbyer, der huser studerende bl.a. på Refshaleøen, i Jernbanebyen, på Nørrebro og Amager, alle i København. Ved udgangen af 2023 er deres mål at have opnået den løsning, der kan få absolut bæredygtighed, glade brugere og afkast til at hænge sammen.

Da juryen besøgte en af CPH Villages studielandsbyer med studieboliger Jernbanebyen i sommer, var det en noget atypisk bygherreprofil, der mødte dem. Frederik Noltenius Busck og Michael Deichmann Plesner var årets yngste kandidater og havde aldrig beskæftiget sig med byggeri, før de stiftede deres virksomhed, der bygger og drifter studieboliger i København. Med ambitionen om at skabe noget, der kunne inspirere en af de mest CO2-tunge brancher som byggeriet til at tænke i absolut bæredygtighed, kastede de to stiftere sig i 2014 ud i at bygge på en ny måde.

”Vores udgangspunkt er absolut bæredygtighed. Det er det, vi bygger efter, og det der er rettesnoren for os. Vores mission er at kunne bygge indenfor de planetære grænser samtidig med at være et attraktivt sted for folk at bo, både økonomisk og socialt”, siger Michael Deichmann Plesner, en af stifterne bag CPH Village.

Vi skal bo mindre

En af løsningerne er at bygge færre kvm per person.

”Vi ønsker at gøre det attraktivt at bo bæredygtigt, både i forhold til den sociale, økonomiske og miljømæssige bundlinje. Det forudsætter, at vi bor mindre. Vores slogan er “live simply”, og det handler om at bo småt og have adgang til fællesarealer og et inkluderende fællesskab til en pris, der er et godt stykke under gennemsnittet for en studiebolig i København. Vores mål er at skabe en ny måde at leve på, hvor vi begrænser vores forbrug, og hvor vi har mindre uden at mangle noget,” udtaler Michael Deichmann Plesner.

Derudover er ’design for disassembly’-princippet en rettesnor for stifterne:

”Hvis ikke vores bygninger kan flyttes og laves om, så de kan skifte funktion over tid, så bygger vi dem ikke. Med vores koncept har vi en accelereret livcyklus, hvor vi har tvunget os selv til at tænke nøje over de helt lavpraktiske ting i det cirkulære byggeri”.

Lige nu består deres studieboligkoncept af en lejlighed på 20 kvm inklusiv et 9-11 kvm privat rum med et kompakt køkken samt et toilet, der deles med en anden person. Studieboligerne kan lejes ud til studerende fra alle lande. Man ansøger om at flytte ind, og så bliver man fordelt på baggrund af ens interesser og baggrund som en måde at opnå diversitet på i landsbyerne. Priserne ligger mellem 4733 og 4633 kr. i månedlig husleje alt inklusive (forbrug og boligsikring).

10 forsøg til at nå i mål

Michael fortæller, at de har en iterationstankegang, hvor de har givet sig selv ti forsøg til at nå i mål med deres ambition om at bygge inden for den planetære grænse, da de startede op.

”Vi regner først med for alvor at være i mål i vores 10. forsøg. Lige nu er vi halvvejs. Vi tegner nu på by nr. 5, og der begynder vi at komme derhen, hvor vi ønsker i forhold til CO2. Vi oplever, at folk nu begynder at anbefale andre at bo her, og vores indtjening begynder også at være tilfredsstillende. Vores andre forsøg har været langt fra skiven. Vi tager risikoen for ikke at være gode nok”.

Fremfor at vurdere deres indsats på projektniveau, som ellers er den gængse måde at måle bæredygtighed på selv i byggebranchen, ser de på deres samlede helhed.

Besøg fra Dubai

Et af stifterens ønsker er også at kunne eksportere deres forretningsmodel og koncept til udlandet.

”Vi har kaldt vores virksomhed for CPH Village for netop at kunne vække noget interesse i udlandet. Vi vil gerne lave noget, der er skalerbart til andre kontekster og kan kopieres af udlandet – både økonomisk, socialt og miljømæssigt. Vi håber på, at det er os, man ringer til, hvis man vil have erfaringer med absolut bæredygtigt byggeri,” siger stifteren og fortæller, at de allerede nu får besøg fra politikere og ejendomsudviklere fra mange lande, bl.a. fra Dubai og andre nordiske lande, men samtidigt fortæller at de ikke er klar til at blive kopieret endnu.

”Vi håber, at de vil komme igen om 1-2 år, når vi er lidt længere mod vores mål om at lave det bedste sted at bo for mennesker og planeten,” afslutter Michael Deichmann Plesner.

Mød CPH Village til Bygherreforeningens Nytårskur

Du kan møde CPH Village på Bygherreforeningens nytårskur den 6. januar til paneldebat med politikere fra det nye folketing om, hvordan byggeriet og bygherrerne sammen bidrager til at løse nogle af samfundets store udfordringer.

Tilmeld dig her

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Brand i Børsen: Tid til omtanke, ikke drastiske konklusioner

Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen, udtrykker dyb medfølelse med Dansk Erhverv, og sender varme tanker til beredskabet, der kæmpede for at slukke branden og sikre området. Han håber på, at vi kan lære af situationen og bruge den tragiske hændelse til at blive klogere på, hvordan vi forebygger ildebrande og ødelæggelser af historiske bygninger. Også i en situation, hvor vi samtidig arbejder med en bæredygtig omstilling af byggeriet.
19/04/2024/af Sofie Meyer

Bofællesskabsudvikler: ”Jeg stiller nogle andre spørgsmål, og prøver at vende tingene lidt på hovedet”

I månedens bygherreportræt kan du møde Tania Nissen, udviklingsdirektør hos Hyllegaard Udvikling en del af Vanaheimr, der bl.a. udvikler stor-bofællesskab og projekter inden for landbrug og energioptimering. Tania er ny i byggebranchen, og med sit blik ude fra, brænder hun for nyskabelse. Hun er optaget af at optimere processer, og så ønsker hun at udfordre de etablerede metoder og tankegangen omkring risiko, profit og samarbejde.
15/04/2024/af Sofie Ullum Jensen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev