28/04/2023

Inspiration: Agile bygninger er bæredygtige bygninger

Bygherreforeningens porteføljeudvalg har udgivet et inspirationskatalog til at skabe bedre ledelse af byggerier så de i højere grad følger brugernes behov og holde sig agile og relevante for de organisationer, som de skaber rammerne for. God porteføljeledelse af bygninger er en vigtig disciplin i den grønne omstilling, lyder det fra formanden for Bygherreforeningens porteføljeudvalg, Lau Melchiorsen.

Porteføljestyring bliver en stadigt vigtigere del af den moderne bygherrerolle. Særligt i relation til den grønne omstilling, som helt naturligt udfordrer byggeriets store ressourceforbrug og CO2-udledning. I fremtiden skal der være tunge argumenter for at bygge nyt frem for at bruge det eksisterende byggeri på nye måder.

”Vi ser ind i en fremtid, hvor det bliver en kernekompetence i en bygherre- eller ejendomsafdeling at kunne vedligeholde, gentænke og forandre et byggeri så det hele tiden opfylder brugernes skiftende behov”, lyder det fra Porteføljeudvalgets formand Lau Melchiorsen som tidligere har været partner og direktør i Colliers.

Bygninger skal sættes i spil

Af samme grund har han sammen med Porteføljeudvalget i Bygherreforeningen nu udgivet et inspirationskatalog til, hvordan bygge og ejendomsorganisationer i private og offentlige organisationer udvikler strategier og planer for god porteføljestyring og ledelse.

”Vi tror på at der kommer et stigende behov for at holde bygninger mere agile i forhold til brugernes behov, og at der samtidig vil komme øget pres for at transformere og forandre bygninger, frem for at bygge nyt. Derfor vil porteføljestyring blive en vigtig disciplin i fremtiden. For organisationer som har mange bygninger vil det være yderst relevant, at blive bedre til at skabe samspil mellem hele porteføljen, og se bygninger i sammenhæng. Altså som en samlet ressource som hele tiden skal bringes i spil, bedst muligt,” lyder det fra Lau Melchiorsen.

Optimale rammer

Porteføljestyring handler om at skabe de optimale rammer for de organisationer, som bygningerne huser. I Porteføljeudvalget er det oplevelsen, at der er et øgret pres og stigende forventning om, at byggerier kan tilpasse sig skiftende behov i et stadig hurtigere tempo. Bygningerne ses i mindre grad som statiske størrelser.

”Vi skal i højere grad kunne indrette og forandre bygninger i takt med at de organisationer og institutioner, som bruger dem, forandrer sig. Og når forandringstempoet i organisationer stiger – bl.a. som følge af den teknologiske udvikling eller politiske strømninger så stiger kravene til bygningerne også. Vi skal kunne agere hurtigere og mere proaktivt.”

Hold øje med trends

Derfor indeholder den nye guide bl.a. en oversigt over trends, som man skal holde øje med som bygningsejer/ lejer eller facility manager. Det kan være demografisk udvikling eller politiske strømninger i en offentlig kontekst. I det private kan det være teknologisk eller markedsmæssig udvikling.

”Hvis et marked udvikler sig voldsomt for en industrivirksomhed, er det naturligvis oplagt, at en ejendomsleder er på forkant med nye sites til enten produktion eller måske salg. For en offentlig enhed er det f.eks. vigtigt at holde sig orienteret om befolkningstilvækst for bl.a. at kunne være på forkant og rådgive sine politikere om, hvordan man fremadrettet sikre gode og tidssvarende rammer til børneinstitutioner eller folkeskoler.”

Store gevinster at hente

Porteføljeudvalgets formand mener, at der er store forretningsmæssige og velfærdsmæssige gevinster at hente, hvis man er i stand til at matche bygningernes formåen med organisationernes behov

”Gode rammer og rigtig indretning har betydning for videndeling i et kontormiljø, kvaliteten af undervisningen på en skole eller samarbejdet på et hospital. Men det kræver, at man som ejendomsansvarlig er på forkant med udviklingen og kan læse organisationens behov.”

Men desuden understreger han, at vi i en fremtid med knappe ressourcer skal vænne os til ikke at kunne rive ned og bygge nyt i samme tempo som hidtil. Derfor skal vi tage os bedre af de bygninger, som allerede findes.

Hent kataloget: Inspiration til strategisk porteføljestyring

Nyheden er skrevet af Jesper Malm