Nyhed - Publikationer -

17/04/2023

Inspirationskatalog: Verdensmål og arbejdsmiljø

Inspirationskataloget fokuserer på 10 udvalgte verdensmål, der er relevante for arbejdsmiljøet. Der er konkrete handlinger og initiativer som bygherre kan igangsætte samt hvordan indikatorer kan bruges til måling af initiativernes effekt.

Inspirationskatalog til at bruge FN’s verdensmål i forhold til at udvikle bygherrens arbejdsmiljøindsats på store byggepladser

Bygherreforeningen udkom i 2020 et manifest for anvendelse af FN’s verdensmål i bygherreorganisationer. Foreningens arbejdsmiljøudvalg har over det seneste år omsat verdensmålstankerne til konkret arbejde inden for arbejdsmiljø. Disse tanker udkommer nu som et inspirationskatalog, som kan anvendes af både rådgivere og bygherrer i forbindelse med projektering og udførelse af byggeprojekter. Kataloget er dog særligt målrettet bygherrerne og taler ind i deres ansvar for at sikre at regler og love bliver overholdt på byggepladserne og implementeres i praksis.

Inspirationskatalog kobler arbejdsmiljøproblematikker og konkrete indsatser til udvalgte verdensmål. I inspirationskataloget kan der hentes ideer til, hvordan arbejdsmiljø kan indtænkes i FN´s verdensmål, og dermed blive en aktiv del af bygherrernes strategiske, taktiske og operationelle arbejde. I kataloget finder du 10 udvalgte verdensmål, der er relevante for arbejdsmiljøet. Der er konkrete handlinger og initiativer som bygherre kan igangsætte samt hvordan indikatorer kan bruges til måling af initiativernes effekt.

Download Inspirationskataloget om verdensmål og arbejdsmiljø her.

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev