Case -

21/10/2022

Samarbejd med lokale kræfter om at vise unge hvad byggeriet kan

Samarbejde mellem bygherre, entreprenør og eventuel boligsocial indsats kan i høj grad være med til at få unges øjne op for de byggefaglige erhvervsuddannelser, viser erfaringerne. Læs her om, hvordan bygherren DAB samarbejdede med sin hovedentreprenør og boligsociale indsats om at invitere unge fra lokale folkeskoler og ungdomsskoler ind på byggepladsen.

En del af bygherrens systematiske arbejde med at skabe lærepladser på sit byggeri kan understøttes af et samarbejde om at åbne byggepladsen op sammen med hovedentreprenøren og eventuel boligsocial indsats eller andre lokale kræfter, der har fat på de unge i området. Det gjorde man på den store renoveringssag i Islevvænge, hvor DAB er bygherre og Ole Jepsen A/S er hovedentreprenør. Her er man i fuld gang med en helhedsrenovering af 190 bevaringsværdige boliger fra 1950erne, der alle er blevet opført efter tegninger af Arne Jacobsen.

Her kom ni unge mennesker fra forskellige folkeskoler og ungdomsskoler i Albertslund på guidet tur på byggepladsen. Fælles for dem var, at de alle var mellem 14-16 år og var i gang med at afslutte eller netop havde færdiggjort deres 9. klasse. Men fordi at ingen af dem endnu havde en klar ide om, hvad de ville videreuddanne sig til eller arbejde med fremadrettet, var de med på denne rundvisning, som var blevet arrangeret i samarbejde i et samarbejde mellem DAB, entreprenøren Ole Jepsen A/S og Albertslund Boligsociale Center (ABC), og understøttet af Bygherreforeningen.

Som bygherre kan du åbne din byggeplads for besøg fra folkeskoler, ungdomsskoler, FGUer, unge fra boligsociale aktiviteter og unge på erhvervsskoler på grundforløb 1 og 2. Undersøg hvad der er af samarbejdsmuligheder i nærheden af byggepladsen og indgå et samarbejde med den lokale erhvervsskole. De har brug for steder de kan besøge, og har ofte sikkerhedsudstyr til rådighed.

Nyheden er skrevet af Freya Andersen

Psykologisk sikkerhed kan gøre at fejl opdages i tide

Fejl og misforståelser kan koste dyrt på bygge- og anlægsprojekter, både i forhold til tid, økonomi, image og samarbejde, og jo senere fejlene kommer på bordet, desto dyrere risikerer de at blive. Bl.a. derfor vinder nye samarbejdsformer frem, som skaber bedre rammer for medarbejdernes psykologiske sikkerhed, hvor der fx er plads til at indrømme fejl uden at blive dømt eller udstødt. Til en workshop i Samarbejdsløftet i marts blev det tydeligt, at begrebet ikke kun er relevant i en snæver byggepladskontekst, men lige så vigtigt for bygherrerne på ledelsesgangene.
12/04/2024/af Sussi Hansen

Kommuner mangler redskaber til bæredygtig byudvikling

Kommunerne sidder med en væsentlig nøgle til bæredygtig udvikling: Det hele starter med planlægningen af hvad, hvor og hvordan, der skal bygges. Men de mangler redskaber og hjemmel i planloven til at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere. Det viser en ny undersøgelse igangsat af Arkitektforeningen i regi af ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”. Undersøgelsen kommer også med en række konkrete anbefalinger til politikerne.
10/04/2024/af Andreas Holst-Olesen

Bygherreprisen 2024 sætter fokus på den eksperimenterende og nytænkende bygherre

Nu er der åbent for indstillinger til Bygherreprisen 2024, der i år stiller skarpt på den eksperimenterende og nytænkende bygherre. Med de udfordringer vores samfund og verden står overfor, søger vi i år bygherrer som har lysten, modet og evnen til at eksperimentere og nytænke deres tilgange til byggeri for at dække nye behov og håndtere fremtidens udfordringer inden for bl.a. klimasikring, bæredygtighed og fx ressourceknaphed. Prisen uddeles sammen med Boligfonden Kuben i samarbejde med Licitationen.
05/04/2024/af Sussi Hansen

Få den nyeste viden fra Bygherreforeningen i din indbakke

Ja tak – send mig Bygherreforeningens nyhedsbrev