19/10/2015

Jeg vil høre fuglene synge

Blogindlæg skrevet af: Gert Johansen, formand for Konstruktørforeningen

På en skøn forårsdag, nyder jeg at åbne vinduerne og høre fuglene synge udenfor. En oplevelse jeg nyder, fordi den med sine løfter om lunere vinde og lysere tider giver mig en stor livskvalitet.

Desværre oplever jeg også, at netop livskvaliteten ofte bliver overset i jagten på bæredygtige løsninger, når vi renoverer og bygger nyt. Vi byggefolk glemmer alt for ofte at tænke over, hvordan vores løsninger påvirker menneskers mulighed for at bestemme over deres egen trivsel.

I stedet automatiserer vi vores liv mere og mere med computere, sensorer og mekanik, hvilket efterhånden helt fratager os muligheden for at tage et initiativ eller bestemme selv. Men er den en farbar vej?

Billedet er taget i et fitnesscenter og er et godt eksempel på behovet for at åbne vinduet selvom, der højt og tydeligt står, at man ikke må åbne vinduerne.

Den menneskelige faktor
Jeg tvivler på, at denne tilgang er bæredygtig på den lange bane, fordi menneskets vilje til selv at bestemme, vil kollidere med de gode intentioner i alle de smarte løsninger.

Det nytter ikke, at vi udstyrer husene med fuldautomatisk ventilation, fordi det er mere bæredygtigt og burde være godt for produktiviteten, hvis ikke vi trives i det. Det nytter ikke, at elregningen stikker af, hvis vi alligevel formaster os til at åbne et vindue for at indånde en omgang frisk luft krydret med sommerens dufte og lyde.

Nej, vi skal væk fra at bygge templer over tekniske muligheder og have mennesket tilbage på banen. Hvordan vi gør det i en tid, hvor alt handler om penge og produktivitet, aner jeg ikke. Men jeg tror, at principperne fra Nordic Built kan hjælpe os et stykke ad vejen.

Ti nordiske principper
Nordic Built Charteret indeholder ti principper, der baner vejen for, at byggeriet rammer mere end ét aspekt af bæredygtighed. De ti principper dækker både miljømæssige og økonomiske aspekter af bæredygtighed – men meget vigtigt også det SOCIALE aspekt, som altså handler om menneskers brug af løsningen.

Læner vi os op ad disse principper, når vi renoverer, kan vi måske bedre bygge og renovere, så vi fremmer livskvaliteten.

Desværre rummer Nordic Built ikke en opskrift på, hvordan vi får politikerne til at bakke op om at gøre Danmark CO2-neutral i 2050, men det er vist en anden historie.

Nordic Built
De ti principper i Nordic Built går ud på at skabe bebyggede omgivelser, som:

1. Er skabt for mennesker og fremmer livskvalitet
  2. Rykker grænserne for bæredygtige aktiviteter ved brug af vores innovative tankegang og høje vidensniveau
  3. Forener bylivet med naturens kvaliteter
  4. Har CO2-neutral emission i et livscyklusperspektiv
  5. Er funktionelle, gennemtænkte og æstetisk appellerende og som bygger på det bedste fra den nordiske tradition for design
  6. Er robuste, holdbare, fleksible og tidløse – bygget med lang holdbarhed
  7. Udnytter lokale ressourcer og er tilpasset lokale forhold
  8. Produceres og vedligeholdes via partnerskaber, der bygger på et åbent samarbejde på tværs af grænser og fagområder
  9. Udvikler koncepter, som er skalerbare og kan bruges globalt
  10. Er til gavn for mennesker, virksomheder og miljøet