Kommunerne hamstrer affald - Bygherreforeningen

19/11/2015

Kommunerne hamstrer affald

Blogindlæg skrevet af: erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, Torben Liborius.

I dag er der en lovgivning, som sikrer, at kommunerne tager sig af vores husholdningsaffald og sørger for, at vi kan aflevere haveaffaldet på genbrugspladsen, mens private virksomheder sørger for, at alt det som med fordel kan genanvendes ikke bliver brændt af.

Foto: RGS90

Men kommunerne har stor tørst efter mere affald til deres fjernvarmeværker, og de har behov for at skabe mere omsætning i deres egne affaldsanlæg. Derfor blander de deres rolle som myndighed, der bestemmer, hvad der skal ske med affaldet, sammen med deres virksomhed, der har brug for mere omsætning og dermed mere affald.

Det er den konkrete årsag til, at kommunerne i øjeblikket arbejder for at få loven lavet om, er at de ønsker mulighed for at håndtere mere erhvervsaffald og dermed drive mere virksomhed. Kommunerne vil nok forsøge at foreslå mere offentlig-privat samarbejde, for det lyder jo godt, men det er ikke nødvendigt. De private virksomheder løser allerede fint opgaverne med at håndtere det genanvendelige erhvervsaffald. Hvis de fælleskommunale affaldsselskaber får det, som de ønsker, skal mere erhvervsaffald anvises som forbrændingsegnet frem for genanvendeligt.

I dag genanvender bygge- og anlægsbranchen 84 % af affaldet. Vi kan godt blive bedre til at genanvende og genbruge, og vi kan også blive bedre til at frasortere de miljøfarlige stoffer, men det kræver, at ejerskabet til at håndtere det genanvendelige affald forbliver intakt og på private hænder. En løsning kunne være at etablere t centralt koordinerende videncenter, som kan formidle et overblik over genanvendelsesmulighederne i byggeriet. Der er behov for at forankre uvildig viden om genanvendelse ét sted og sikre, at alle, der ønsker det, kan få adgang til viden på lige fod.

Hvis kommunerne får deres vilje, bliver resultatet, at den samlede genanvendelse bliver mindre, vi vil brænde mere, forurene mere og få en dårligere konkurrence på affaldsområdet. Den eneste vinder vil være den kommunale kassetænkning. Loven bør forblive, som den er, og kommunerne rette ind efter den.