Viden & aktuelt i kategorien:
Planlægning

Økonomistyring for bygherrer

, , /
Få inspiration til, hvordan du som bygherre kan etablere en god form for økonomistyring og risikohåndtering allerede tidligt i processen og følge op på denne undervejs i byggeprojektet. Seminaret tager fat på økonomistyring under de nye aftalevilkår. Her får du et overblik over aftaleforhold, honorarmodeller og økonomistyring i et totaløkonomisk perspektiv, hvor drift og vedligehold tænkes ind i budgettet fra start.

Budgetplanlægning for bygherrer - sæt den økonomiske projektramme

, /
Som bygherre er det vigtigt at kunne lave præcise budgetoverslag og styre både økonomi og risici både indledningsvis og undervejs i byggeprojektet. Det handler altså om at få identificeret cost drivers og risici tidligt og have styr på såvel økonomistyring og risikostyring i projekterne – både indledningsvis og undervejs.

Skab opbakning fra naboer og brugere til dit byggeprojekt

, , , /
Få inspiration fra bl.a. Københavns Lufthavn og PensionDanmark til, hvordan du som bygherre skaber opbakning til dit byggeprojekt og undgår fordyrelser og forsinkelser pga. af modstand fra brugere, kunder, naboer og politikere osv. Gennem en række cases får du input til, hvordan du opbygger tillid og legitimitet omkring dit projekt og undgår at snævre særinteresser, uden blik for den overordnede værdiskabelse, tager over.

Projektkonkurrencen under lup: Evaluering af Kalvebod Fælled Skole

, , /
Arkitektforeningen og Bygherreforeningen inviterer til temamøde, hvor projektkonkurrencen sættes under lup. Formålet er at komme ind til kernen i konkurrencens værdier for at drøfte, hvilke potentialer og muligheder konkurrencen kan bidrage til for bygherrer, brugere og samfund.

Byg til drift - sådan tænker du anvendelsen ind i opførelsen

, , /
Det koster langt mere at drifte en bygning over 30 år, end det koster at opføre den. Alligevel er driften ikke altid regnet ind, når byggeriet planlægges, og alt for ofte er byggerier ikke klar til drift ved aflevering. Det giver utilfredse brugere og belaster miljøet, da man bruger unødvendige ressourcer, som kunne være undgået, hvis man som bygherre tænkte i brugerbehov, totaløkonomi og værdiskabelse. Så hvordan sikrer man et nøglefærdigt byggeri? Og hvordan anvender man ydelsesbeskrivelserne til at følge op på leverancer?

Bygherrernes Projektlederuddannelse

, , , /
Projektlederuddannelsen er direkte målrettet de udfordringer, du som proces- og projektleder står over for på et byggeprojekt. Uddannelsen udbydes i samarbejde med Implement Consulting Group.

Sådan gennemfører du et godt udbud med forhandling

, , /
Få gode råd og tricks til tilrettelæggelsen af udbud og den efterfølgende dialog. Udbud med forhandling er en fleksibel udbudsform, som Bygherreforeningen anbefaler sine medlemmer. På dette kursus får du et godt indblik i mulighederne og faldgruberne i processen.

Sådan laver du en business case

, , , /
Få inspiration til din business case og lær, hvordan du kan arbejde med dit byggeri som del af en større samfunds-økonomisk eller politisk sammenhæng. Kurset arbejder med bygherrens business case, ligesom du får forskellige redskaber til at formulere dit byggeprojekts visioner til et konkret byggeprogram.

Tidlig entreprenørinddragelse – sådan skabes der værdi for alle

, , , /
Få værktøjer til at fastlægge projektets spilleregler, når entreprenøren inddrages tidligt. På seminaret får du viden om, hvornår og hvordan entreprenørens kompetencer kan bringes i spil bedst muligt. Ligesom du får indblik i, hvor-dan samarbejdet kan glide, så alle parter får udbytte af entreprenørens tidlige inddragelse.

BR18 for bygherrer - nye krav, nye roller

, , /
Åbent møde om BR18 i samarbejde med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Bygningsreglementet blev ændret radikalt, da BR18 trådte i kraft i januar 2018. Som bygherre betyder det en ny virkelighed, hvor især indførelsen af certificerede rådgivere til teknisk byggesagsbehandling på brand og konstruktioner, sammen med en række andre nye krav, har direkte indvirkning på bygherrernes hverdag.