På dette kursus får du en grundlæggende forståelse af og indføring i de nye regler i AB18. Vi gennemgår aftaledokumenterne med fokus på den praktiske forståelse og anvendelse af dokumenterne. Du får samtidig en introduktion til AB18 set fra bygherres perspektiv og et kort overblik over aftalesystemet.

Kurset er for dig som har brug for en introduktion til AB18 og aftalesystemet, enten fordi det er nyt stof for dig, eller fordi du trænger til at få genopfrisket din viden og kende de vigtigste forskelle til AB92.

09:00-09:30 Ankomst og morgenbrød
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe.

09:30-09:45 Velkomst og introduktion til dagen
Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema.

Emily Krygell Schrøder, projektleder, Bygherreforeningen

09:45-10:45 AB18 og introduktion til aftalesystemet
Vi ser på AB18 i sammenhæng med hele aftalesystemet herunder ABR, ABT, APP, de forenklede former og ydelsesbeskrivelserne.

10:45-11:00 Pause

11:00-12:30 Gennemgang af AB18
Her får du en overordnet introduktion til AB18. Vi gennemgår bestemmelserne i AB18 med særlig fokus på, det du skal vide som bygherre og bygherrerådgiver. Gennemgangen vil følge hovedområderne i AB18:

• Aftalegrundlaget
  • Sikkerhedsstillelse og forsikring
  • Udførelse af entreprisen
  • Betaling
  • Tidsfristforlængelse og forsinkelse

12:30-13:30 Frokost

13:30-14:45 Gennemgang af AB18 (fortsat)
Vi fortsætter formiddagens gennemgang af bestemmelserne i AB18. Undervejs inddrager vi nogle af de første praktiske erfaringer med AB18. Her hører du blandt andet om:

• Aflevering
  • Mangler
  • Et- og femårs eftersyn
  • Ophævelse
  • Tvister

14:45-15:00 Kaffepause

15:00-16:00 Gennemgang af AB18 (fortsat)
Vi fortsætter gennemgangen af bestemmelserne i AB18. Undervejs inddrager vi nogle af de første praktiske erfaringer med AB18.

16:00-16:15 Opsamling og spørgsmål

16:15 Tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Undervisere

Tina Braad, advokat og partner, Bech-Bruun
Tina har speciale inden for entrepriseret, udbudsret, kontraktsret og voldgiftssager samt mange års erfaring i at rådgive bygherrer på disse områder.

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

Internt kursus

Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Kontakt os for at få et tilbud.

Kursusforløb i AB-systemet

Vi har samlet vores kurser i en række kursusforløb, som gør det nemmere for dig at navigere i vores kursusudbud. Du kan, som altid, vælge blot at deltage i et enkelt kursus, eller du kan vælge at deltage i hele forløbet, så du bliver klædt godt på inden for de enkelte områder. Ønsker du at tage et helt kursusforløb, eller en del af det, kontakt os da gerne – så hjælper vi med tilmeldingen. Du kan også opnå rabat ved at købe flere kurser på en gang.