Kurser -

20/09/2022

AB18 for bygherrer

Her får du indsigt i den grundlæggende entrepriseret. Du får en introduktion til AB18 og en gennemgang af aftalesystemet med nedslag i de væsentligste elementer, du særligt skal kende til som bygherre. Kurset er både for dig, som skal kende til AB18 og dig, som trænger til at få genopfrisket din viden om AB-systemet.

Medlemspris:

2900 kr. ex. moms

Ikke medlemmer:

4200 kr. ex. moms

Tid og sted

På dette kursus får du en grundlæggende forståelse af og indføring i de nye regler i AB18. Vi gennemgår aftaledokumenterne med fokus på den praktiske forståelse og anvendelse af dokumenterne. Du får samtidig en introduktion til AB18 set fra bygherres perspektiv og et kort overblik over aftalesystemet.

Kurset er for dig som har brug for en introduktion til AB18 og aftalesystemet, enten fordi det er nyt stof for dig, eller fordi du trænger til at få genopfrisket din viden og kende de vigtigste forskelle til AB92.

09:00-09:30 Ankomst og morgenbrød
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe.

09:30-09:45 Velkomst og introduktion til dagen
Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema.

Henrik L. Bang, direktør, Bygherreforeningen

09:45-10:45 AB18 og introduktion til aftalesystemet
Vi ser på AB18 i sammenhæng med hele aftalesystemet herunder ABR, ABT, APP, de forenklede former og ydelsesbeskrivelserne.

10:45-11:00 Pause

11:00-12:30 Gennemgang af AB18
Her får du en overordnet introduktion til AB18. Vi gennemgår bestemmelserne i AB18 med særlig fokus på, det du skal vide som bygherre og bygherrerådgiver. Gennemgangen vil følge hovedområderne i AB18:

• Aftalegrundlaget
  • Sikkerhedsstillelse og forsikring
  • Udførelse af entreprisen
  • Betaling
  • Tidsfristforlængelse og forsinkelse

12:30-13:30 Frokost

13:30-14:45 Gennemgang af AB18 (fortsat)
Vi fortsætter formiddagens gennemgang af bestemmelserne i AB18. Undervejs inddrager vi nogle af de første praktiske erfaringer med AB18.
Her hører du blandt andet om:

• Aflevering
  • Mangler
  • Et- og femårs eftersyn
  • Ophævelse
  • Tvister

14:45-15:00 Kaffepause

15:00-16:00 Gennemgang af AB18 (fortsat)
Vi fortsætter gennemgangen af bestemmelserne i AB18. Undervejs inddrager vi nogle af de første praktiske erfaringer med AB18.

16:00-16:15 Opsamling og spørgsmål

16:15 Tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Undervisere

Bo Schmidt Pedersen, partner, Kammeradvokaten
Bo beskæftiger sig med entrepriseret samt udbudsret, særligt inden for byggeri og anskaffelser til forsvaret. Bo har en lang erfaring i at yde rådgivning om udbud og kontrahering, om forhold under udførelsen samt om håndtering af tvister inden for entrepriseretten, herunder ved førelse af voldgiftssager. Derudover har Bo omfattende erfaring med udbud af byggerier, såvel i traditionelle organisationsformer som i de forskellige samarbejdsformer, der er udviklet inden for byggeriet.

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

Tilmeldingsvilkår

Når du tilmelder dig et arrangement eller uddannelsesforløb fra Bygherreforeningen modtager du en bekræftelse med det samme, og du er herefter tildelt en plads på arrangementet.

Deltagergebyret faktureres tidligst 14 dage før arrangementets start. Ved afbud tidligere end 14 dage før afholdelsesdatoen, vil du ikke blive faktureret. Tilmeldingen er herefter bindende. Såfremt du bliver forhindret i at deltage i et arrangement, er du naturligvis velkommen til at sende en anden fra din virksomhed i dit sted.

Ved uforudsete hændelser (f.eks. ved undervisers sygdom) eller manglende tilmeldinger kan arrangementet flyttes eller aflyses. Bliver arrangementet flyttet til en anden dato, har du mulighed for at framelde dig uden beregning.

Internt kursus

Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Kontakt os for at få et tilbud.

Øvrige arrangementer inden for ’Byggeriets aftaler

Bygherreforeningen udbyder hvert år en række faste kurser vedrørende byggeriets aftaler. Nogle kurser har vi valgt at samle i kursusforløb, hvor du tilmelder dig flere kurser samtidig og deltager til reduceret pris. Du kan altså vælge at deltage i ét eller flere enkelte kurser, eller du kan vælge at deltage i hele forløb, så du bliver klædt godt på inden for de forskellige fagspecifikke områder. Er du interesseret i at læse mere om vores kursusforløb, inden for blandt andet AB18 og entrepriseret eller AB18 og rådgivningsydelser, så kan du læse mere og tilmelde dig her.

Topfoto: Gianluigi Marin

Del på sociale medier