Dette kursus giver dig et overblik ABR18. Du får indblik i de væsentligste emner i ABR18 såvel i kontraheringsfasen som i projekterings- og udførelsesfasen og i forbindelse med eventuelle efterfølgende tvister om projekteringsfejl. Samtidig ser vi på, i hvilket omfang praksis fra Voldgiftsretten fortsat er relevant i forhold til ABR18.

09:00-09:30 Ankomst, morgenkaffe og morgenbrød
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe.

09:30-09:45 Velkomst og introduktion

Vi byder velkommen og rammesætter dagens tema.

Henrik L. Bang, direktør, Bygherreforeningen

09:45-11:15 Overordnet introduktion til ABR18

ABR18 ser i højere grad rådgiveren som leverandør end det har været tilfældet tidligere, og det har blandt andet ført til, at ABR18’s systematik følger AB18. Denne leverandørsynsvinkel indebærer, at der i fremtiden vil blive stillet større krav til bygherrens udbudsmateriale og dermed større krav til reklamation, rapportering og dokumentation såvel i forbindelse med faseovergange som løbende under samarbejdet. Samtidig indeholder ABR18 en række nyskabelser, herunder konventionalbod ved projekteringsmangler, fuldmagtsregler, større beskyttelse af rådgiverens dækningsbidrag ved standsning af opgaven samt et mere fintmasket tvistløsningssystem, og det hører du om på denne formiddag.

11:15-11:30 Pause

11:30-12:00 Honorarformer

De mest gængse honorarformer bliver gennemgået sammen med reglerne om ændring af rådgiverydelsen og deraf følgende krav om merbetaling.

12:00-13:00 Frokost

13:00-13:30 Samarbejdet mellem bygherre og rådgiver

ABR18 indeholder relativt detaljerede regler for samarbejdet mellem bygherren og rådgiveren. Her vil du blandt andet høre om:

• Tidsplanlægning
  • Ydelsesplaner
  • Overgang fra én fase til næste fase
  • Budgetansvar
  • Rådgiverfuldmagt

13:30-14:30 Rådgiverens ansvar for projekteringsfejl

ABR18 introducerer nogle nye ansvarsbegrænsninger. Denne gennemgang vil fokusere på følgende:

• Culpavurderingen
  • Nye materialer/ikke gennemprøvede materialer
  • Udviklingsskader
  • Tabsopgørelsen
  • Ansvarsbegrænsninger
  • Direkte krav mod rådgiveren

14:30-14:45 Kaffe og kage

14:45-15:15 Rådgiverens ansvar for tilsyn

Tilsynsansvaret efter ABR18 er ikke længere subsidiært, og entreprenøren har fået en selvstændig ret til at kræve tilsyn. Her vil du blandt andet høre om:

• Tilsynsansvarets karakter
  • Entreprenørens og rådgiverens hæftelse over for bygherren
  • Indbyrdes regres mellem entreprenør og rådgiver

15:15-15:45 Rådgiverens og bygherrens ansvar for tidsfristoverskridelser

ABR18 indeholder en række krav til parterne med hensyn til den tidsmæssige tilrettelæggelse af projekteringsforløbet, hør om:

• Skærpede krav til rapportering og reklamation
  • Tidsfristforlængelse
  • Bod kontra erstatning

15:45-16:15 Udskydelse, standsning og ophævelse

Udskydelse, standsning og ophævelse giver ofte anledning til konflikter. Denne gennemgangen vil fokusere på følgende:

• Bygherrens ret til at standse og udskyde opgaven
  • Afregning af allerede udført arbejde
  • Afviklingsomkostninger
  • Bygherrens ret til fortsat brug af udarbejdet materiale
  • De nye regler om erstatning for mistet dækningsbidrag

16:15-16:30 Opsamling og evaluering

16:30 Tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Undervisere

Peter Fauerholdt Thommesen, advokat og partner, Viltoft
Peter er advokat og partner i VILTOFT Advokatpartnerselskab. Han rådgiver offentlige myndigheder, private erhvervsvirksomheder og tekniske rådgivere om alle aspekter af entrepriseret, udbud og tvistløsning. Han bistår bl.a. med udarbejdelse og forhandling af kontrakter og med tilrettelæggelse og gennemførelse af udbud i forbindelse med bygge- og anlægsprojekter. Peter er forfatter til bogen Voldgiftsret (3. udg. 2017) og medforfatter til en kommende bog om ABR 18.

Praktisk

Kurset er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

COVID-19:
I Bygherreforeningen følger vi hele tiden udviklingen i Coronasituationen tæt, og vi gør vores ypperste for at overholde de seneste retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen. Derfor kan du trygt tilmelde dig vores arrangementer.
Konferencer og seminarer er underlagt reglerne omkring sektorpartnerskaber. Her kan vi fortsat mødes op til 500 deltagere, såfremt vi sidder i ”biografopstilling” og overholder retningslinjerne vedrørende adgang til håndsprit og værnemidler, sørger for corona-venlig forplejning og god afstand. Til mindre arrangementer med max 10 personer overholder vi ligeledes altid de nyeste retningslinjer fra myndighederne.
OBS: Mød ikke op til et arrangement i Bygherreforeningen hvis du har symptomer på corona, mistanke om smitte eller afventer testsvar.

På grund af afstandskrav og begrænset kapacitet anbefaler vi at booke i god tid, hvis du vil være sikker på en plads.

Internt kursus

Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Kontakt os for at få et tilbud.

Kursusforløb i AB-systemet

Vi har samlet vores kurser i en række kursusforløb, som gør det nemmere for dig at navigere i vores kursusudbud. Du kan, som altid, vælge blot at deltage i et enkelt kursus, eller du kan vælge at deltage i hele forløbet, så du bliver klædt godt på inden for de enkelte områder. Ønsker du at tage et helt kursusforløb, eller en del af det, kontakt os da gerne – så hjælper vi med tilmeldingen. Du kan også opnå rabat ved at købe flere kurser på en gang.