28/02/2019

Budgetplanlægning for bygherrer – sæt den økonomiske projektramme

Som bygherre er det vigtigt at kunne lave præcise budgetoverslag og styre både økonomi og risici både indledningsvis og undervejs i byggeprojektet. Det handler altså om at få identificeret cost drivers og risici tidligt og have styr på såvel økonomistyring og risikostyring i projekterne – både indledningsvis og undervejs.

Medlemspris:

2800 kr. ex. moms

Ikke medlemmer:

4100 kr. ex. moms

Tid og sted

Få en introduktion til budgetlægning, økonomistyring og risikohåndtering gennem byggeriets forskellige faser.

På kurset får du en introduktion til budgetlægning, økonomistyring og risikohåndtering gennem byggeriets forskellige faser. Fokus er på budgetlægningen i de tidlige faser, hvor projektets budget ofte bliver ”låst”. Det vigtige er dog, at budgettet formår at kigge frem og være med til at styre projektet sikkert i mål.

Kurset er for dig, som er projektleder i en bygherreorganisation og som har brug for en introduktion til budgetlægning.

Kursusrække om økonomi for bygherrer:

Dette kursus er det første i en række arrangementer, som omhandler temaet økonomi og budgetlægning for bygherrer. Du kan tage kurset enkeltvis, eller du kan med fordel tage det sammen med disse kurser for at få et grundigt indblik i økonomi og budgetplanlægning omkring et byggeprojekt ikke mindst under de nye aftalevilkår i AB 18.

09.30 Ankomst og morgenmad

10.00 Velkomst og introduktion til dagen
Hanne Ullum, vicedirektør, Bygherreforeningen

10.20 Budgetplanlægning og afdækning af risici i de tidlige faser
Hvordan etableres realistiske budgetter og god opfølgning? Hvordan kan du som bygherre arbejde med og præsentere dit projekts økonomi i de tidlige faser, når de nødvendige informationer og data ofte ikke er tilgængelige eller er utilstrækkelige på dette tidspunkt. Hvilke risikoelementer skal afdækkes og hvordan får vi det ind i budgetlægningen? Hvad er rimeligt at afsætte som økonomiske buffer i form af risikopuljer, og hvem skal håndtere det økonomiske ansvar? Hvilken betydning har valg af samarbejdsmodel i kontrakten for budgetlægningen?

• Budgetplanlægning: nøgletal og afdækning af risici
  • Projektøkonomiens påvirkningsfaktorer: marked, modenhed, reguleringer mv.

12.00 Frokost

13.00 Introduktion til successive budgetter som princip.

13.30 Brug af nøgletal og risikovurderinger samt evalueringsstop undervejs
Trine Holst Veicherts, Risk Manager, Vejdirektoratet

14.15 Kaffe og kage

14.30 Øvelse – budgetlægning i konkrete projekter
Du får præsenteret to konkrete projekter og skal forsøge at opstille et budget i det excel-ark, som bliver anvendt på dagen.
Mads Blaabjerg, civilingeniør, Emcon

15.45 – 16.15 Bygherren opstiller visioner og rammer.
Helhedsorienterede budgetter handler ikke kun om anlægsomkostninger, men også om totaløkonomi og værdiskabelse.
Claus Roikjer, Chef for Gentofte Ejendomme

16.15 – 16.30 Opsamling og evaluering

16.30 Tak for i dag

Underviser

Mads Blaabjerg, Civilingeniør, Emcon
Mads arbejder med tværfaglig projektstyring og -administration af større både danske og internationale byggeprojekter. Det indebærer både kontrahering, aftaleopfølgning, claims management samt energiteknisk indsigt og forståelse. Mads træder typisk ind i projekter, som er i vanskeligheder, for at skabe overblik, fremdrift og fornyet samarbejde.

Praktisk

Kurset afholdes fra kl. 10.00-16.30. Vi byder på morgenkaffe fra kl. 09.30, ligesom frokost og eftermiddagskaffe er inkluderet.

Kursus i din virksomhed
Kurset kan afholdes hos medlemmerne. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Pris 22.500 kr. eks moms. Ved deltagerantal over 20 personer aftales nærmere.

Del på sociale medier