09:00-09:30 Ankomst og morgenmad
Vi starter dagen med at byde på morgenbrød og kaffe

09:30-09:50  Velkomst og introduktion til dagen

Hanne Ullum, vicedirektør, Bygherreforeningen

09:50-12:00  Budgetplanlægning og afdækning af risici i de tidlige faser
Hvordan etableres realistiske budgetter og god opfølgning? Hvordan kan du som bygherre arbejde med og præsentere dit projekts økonomi i de tidlige faser, når de nødvendige informationer og data ofte ikke er tilgængelige eller er utilstrækkelige på dette tidspunkt. Hvilke risikoelementer skal afdækkes og hvordan får vi det ind i budgetlægningen? Hvad er rimeligt at afsætte som økonomiske buffer i form af risikopuljer, og hvem skal håndtere det økonomiske ansvar? Hvilken betydning har valg af samarbejdsmodel i kontrakten for budgetlægningen?

12:00-13:00 Frokost

13:00-13:30  Introduktion til successive budgetter som princip

Mads Blaabjerg, civilingeniør, Emcon

13:30-14:15 Brug af nøgletal og risikovurderinger samt evalueringsstop undervejs

14:15-14:30   Kaffe og kage

14:30-15:45 Øvelse: Budgetlægning i konkrete projekter
Du får præsenteret to konkrete projekter og skal forsøge at opstille et budget det excel-ark, som bliver anvendt på dagen.

15:45-16:15  Bygherren opstiller visioner og rammer
Helhedsorienterede budgetter handler ikke kun om anlægsomkostninger, men også om totaløkonomi og værdiskabelse.

Henrik Bendix Olsen, ejendomschef, Roskilde Kommune

16:15-16:30   Opsamling og evaluering

16:30 Tak for i dag

Ret til ændringer forbeholdes

Underviser

Mads Blaabjerg, Civilingeniør, Emcon
Mads arbejder med tværfaglig projektstyring og administration af større både danske og internationale byggeprojekter. Det indebærer både kontrahering, aftaleopfølgning, claims management samt energiteknisk indsigt og forståelse. Mads træder typisk ind i projekter, som er i vanskeligheder, for at skabe overblik, fremdrift og fornyet samarbejde.

Henrik Bendix Olsen, ejendomschef, Roskilde Kommune

Praktisk

Kurset afholdes fra kl. 09:00-16:30 og er inklusiv morgenkaffe, frokost og eftermiddagskaffe. Læs mere om praktisk information.

Internt kursus

Kurset kan også afholdes i din organisation. I så fald står vi for aftaler med oplægsholdere og sørger for kursusmateriale til deltagerne. Kontakt os for at få et tilbud.

Kursusforløb i økonomi

Vi har samlet vores kurser i en række kursusforløb, som gør det nemmere for dig at navigere i vores kursusudbud. Du kan som altid vælge blot at deltage i et enkelt kursus, eller du kan vælge at deltage i hele forløbet, så du bliver godt på inden for det enkelte område. Hvis du vil tage et helt kursusforløb eller en del af det, så kontakt om, så hjælper vi med tilmelding. Du kan også opnå rabat ved at købe flere kurser på en gang.